II CERTAMEN D’ORATÒRIA 2017

Aquest any s’ha convocat el II Certamen d’Oratòria 2017. La finalitat del concurs és millorar les competències de comunicació oral i plurilingüe de l’alumnat de secundària i batxillerat.

Els alumnes seleccionats reben unes sessions de formació on aprenen estratègies de comunicació oral amb el mètode Oratoga i es preparen per presentar oralment els textos que han escrit.

L’Edna Fontanet de 1r d’ESO de l’INS Els Planells ha presentat el text Mira-t’ho des de totes les cares, que creiem que val la pena compartir amb tots vosaltres. Aquest cop no ha estat seleccionada, però la felicitem per la seva participació i per la qualitat del seu text.

Llegim-lo i pensem-hi!

MIRA-T’HO DES DE TOTES LES CARES

Als nens ens parlen de qualsevol país de l’Orient Mitjà i ja l’associem amb bombes, atemptats, terroristes i guerres. Ens parlen dels Estats Units, en canvi, i somiem en poder-hi ser. Creiem que un país només té una cara. Pensem que en un país pobre només hi pot haver coses negatives; i que en un país ric només de positives. Hauríem de ser conscients de que cada lloc del món per molt pobre o ric que sigui, sempre té dues cares: la bona i la dolenta.

A l’explicar-nos la Grècia Clàssica, a classe,  ens va sobtar el fet de que la nostra cultura s’iniciés en zones on pensem que avui en dia només hi ha misèria, guerres i conflictes. A més, ens és difícil creure que les primeres civilitzacions que més desenvolupades estaven eren les Orientals. Nosaltres no hem investigat prou per a poder jutjar a aquests països. L’únic que sabem sobre això és el que veiem a la televisió. Iran, Irak, Turquia, Síria…Són països que han viscut situacions difícils, ja sigui pel territori com per les seves riqueses naturals. Encara que siguin països en guerra, hem de pensar que la gent del poble no la desitja, perquè la major part són gent com nosaltres: nens, nenes, mestres, infermers, mecànics, gent que els agrada la música, el futbol i ser feliç. Encara que hi hagi gent que cregui que el terrorisme és la manera de defensar les seves idees, molts altres no hi estan d’acord i desitjarien que el seu país no fos conegut per això; sinó per ser un país democràtic on tothom pogués viure lliurement i pensar com vulgui.

En canvi, si mirem des de l’altre punt de vista, veiem que algunes vegades, les causes per les quals tenen conflictes són pels interessos dels països que nosaltres creiem que són  els millors i que ens semblen més avançats i amb més prestigi i poder , els nostres o els Estats Units. Creiem que aquests països només tenen coses bones, però tampoc és així: aquí també hi ha violència, per exemple, el maltractament a les dones i el masclisme; aquí no tenim guerra però tenim fàbriques d’armes; gastem molta energia i, per tant, necessitem molt petroli; maltractem al medi ambient…

És sorprenent com una zona que, en el seu moment, ha sigut la capdavantera de totes les civilitzacions, com l’Orient Mitjà, passi a ser una zona problemàtica i empobrida. I que zones més endarrerides s’hagin convertit en les més riques. Això no passa per casualitat i per entendre perquè no podem permetre que el nostre punt de vista sigui esbiaixat; cal conèixer la història.

Això em fa pensar que no ens podem quedar amb una part d’una cosa, sinó que per poder entendre-ho hem de saber tot el que s’amaga a darrera el que veiem  a primera vista o en una notícia de la televisió; encara que això és molt difícil per a nens com nosaltres. Però plantejar-nos ho és el primer pas a fer per a saber com funciona la societat. Nosaltres hem de començar a entendre tot el que ens envolta. Hem de ser conscients que al món no tothom viu amb les mateixes condicions que nosaltres i que haver nascut en una part o una altra és qüestió de sort. Hem d’aprendre que a vegades cal saber més a fons sobre un tema el qual estem criticant o jutjant. Com més sapiguem sobre un tema més podrem discutir les nostres idees i a més les podrem defensar.

Edna Fontanet