Polònia, 12 anys de bons moments

Els orígens d’un referent humorístic

TERESA VELASCO I JUDIT MATEO

El passat 17 de febrer, el programa mític dels dijous a la nit va complir dotze anys. La primera vegada que es va poder gaudir d’aquest fenomen televisiu va ser el 17 de febrer de 2006. Certament, al llarg dels anys hi han hagut una sèrie de canvis, però l’essència humorística sempre s’ha mantingut intacta.

Primer programa del Polònia, el 17 de febrer de 2006.

El començament d’una gran etapa
El Polònia va sorgir a partir d’experiències anteriors d’humor polític, especialment del programa de ràdio Minoria Absoluta, de RAC1, que va crear tot aquest univers de polítics imitats i de tractament de la política amb humor. Quan el programa de ràdio va ser prou reconegut, van arribar les propostes de cara a l’àmbit televisiu.

La gran evolució
Tot i el poc canvi en guionistes, actors, directors i altres persones responsables del programa, en la realització d’aquest hi han hagut una sèrie de millores. Un cas clar, serien els musicals, els quals durant els anys han estat més elaborats i fins i tot, enginyosos. A més a més, amb el temps, i tal com afirma Manuel Lucas, actor i guionista del programa, “la distància d’escriure i gravar els esquetxos s’ha reduït, perquè així es pot arribar a l’actualitat més recent”.

“El Mas Style” cançó que va esdevenir viral l’any 2012.

L’experiència dels actors

Les meravelloses vivències dels artistes en el programa de Polònia explicades per ells mateixos
Tal com ens afirmen alguns actors del programa, han tingut una meravellosa experiència en el mateix. L’Ivan Labanda comenta: “L’experiència és fantàstica, perquè em permet explorar indrets que no podria fer en cap altre lloc, al costat d’un equip humà i professional immillorable.” Altrament, l’Anna Bertran ha explicat una de les moltes anècdotes que ha viscut al llarg d’aquests anys. Aquesta va succeir a l’obra de teatre coneguda amb el nom de La família irreal. “Em quedo amb una anècdota que ens va passar mentre fèiem La família irreal. Jo, que interpretava a l’infanta Elena, feia dies que deia que les sabates m’anaven grans. Doncs un dia, fent els característics moviments de la germana del Rei, la meva sabata va arribar a platea. Evidentment, no vam poder parar de riure.”

Anna Bertran i Ivan Labanda

Dades d’audiència

Gràfic de barres que mosta les dades d’audiència del Polònia en els últims mesos

Gràfic que indica les diferents audiències dels canals catalans i la total de TV3

Com es pot veure en les gràfiques, l’audiència del Polònia és superior a la total de TV3. L’audiència del programa d’humor fa augmentar lleugerament la total de TV3. I a més, cal destacar que el Polònia és un dels programes més vistos de la història del canal televisiu català.

[Polònia News, núm. 2. www.twopolacs.cat]