IX Campionat de Baristes de Catalunya

Dani Ojeda, alumne de Direcció de serveis de Restauració de l’EHTB, es proclama millor barista de Catalunya 2014

El passat 25 d’ abril del 2014, L’Institut Escola d’Hoteleria i Turisme de Barcelona va acollir, un any més, el IX Campionat barista de Catalunya. Activitat que es du a terme des de l’any 2006 a mans del Fòrum Cultural del cafè, amb la finalitat de prestigiar la figura del barista; brindant-li la oportunitat d’expressar el seu saber fer i divulgar la cultura del cafè de qualitat.

Cal destacar l’agradable presència d’un gran barista, Xavi Iglesias , qui, una vegada més ens tornava a captivar sobre l’escenari. Aquest any reapareix com a presentador i formador en el concurs de Baristes de Catalunya però les seves intervencions en aquest event son diverses; el 2009 va ser participant del concurs de baristes d’Espanya, després de proclamar-se campió en el campionat de Catalunya, també el vam veure com a col•laborador del Fòrum Cafè a partir del 2008, any en què va començar a ser formador de baristes, activitat que du a terme des del 2013 amb el títol formador de formadors, homologat pel Fòrum Cultural del cafè. Finalment, aquest any, ha participat com a jutge tècnic en el VII campionat de baristes d’Andalusia.

La inauguració d’aquest esdeveniment gastronòmic va ser a mans del Sr. Antoni Gros, Vicepresident del Gremi de Torradors de Catalunya, del Sr. Josep Casasayas, president del Fòrum Cultural del Cafè i del Sr. Xavier Espasa Director General de l’Agència Catalana de Turisme, el qual va captivar als alumnes de l’Escola d’Hoteleria i Turisme de Barcelona. amb un discurs enèrgic on apostava per la sensibilització del professional del sector per a fidelitzar els turistes al nostre país.

El concurs va acollir vuit participants que en un interval de 16 minuts van delitar els espectadors. Basant-se en la mecànica general del Campionat cada competidor va disposar de 15 minuts per a l’organització de la zona de treball; preparació del cafè mòlt, distribució dels estris i la comprovació i neteja de la màquina. Durant els 16 minuts següents cadascun d’ells va elaborar 4 espressos, 2 caputxinos Arte, 2 begudes especialitat sense alcohol i 2 begudes especialitats amb alcohol; on l’espresso n’era la base.

En aquestes vuit sensacionals actuacions, els participants, a més de lluitar per la victòria, van posar en escena el paper d’un bon barista, donant a conèixer la cultura del cafè i convidant a consumir un producte de qualitat.

Aquestes intervencions van ser avaluades per un equip de jutges Baristes, homologats per Fòrum Cafè, els quals van avaluar els diferents paràmetres que intervenen en l’art d’elaborar un espresso perfecte; tenint en compte l’actitud del participant, la preparació i netedat, presentació i originalitat de les elaboracions, discurs i presència del barista fins als aspectes més tècnics i sensorials del cafè; aroma, cos, gust, quantitat.

Per elaborar una preparació d’una perfecte tassa d’espresso és essencial un bon cafè, però a aquest se li han de sumar, a més, uns elements imprescindibles com l’aigua, un equipament i manage barista oportú, unes tasses adequades, un bon molí i òptima màquina de cafè i perquè no, una agradable companyia com una deliciosa galeta. És per això que el reconegut esdeveniment gastronòmic, va comptar amb la presència del Sr. Xavier Sáenz de Buruaga, cap comercial de zona de Quality Espresso; del Sr. Ryan Khouja, director comercial Brita B2B; del Sr. Antoni Gros, vicepresident del Gremi de Torrefactors de Catalunya i membre de la Junta de Fòrum Café; també va tenir representació la companyia COMPAK, empresa Catalana especialitzada en molinets; del Sr. Javier Jiménez, Responsable de Marketing d’ EUNASA i del Sr. Alfonso Picazo Sales, Maneger de Lotus Bakery.

Després de la deliberació del jurat, es va procedir a desvetllar els guanyadors de les diferents categories. El tercer lloc el va ocupar el barista Rubén Bazurto, subcampió de Tarragona, que s’endugué el trofeu barista de bronze. El segon classificat va ser l’actual Barista de Barcelona, Marc Solé amb el trofeu barista de plata. Davant d’una sala de conferències replena per un públic entusiasmat, Dani Ojeda aixecava el trofeu barista d’or com a guanyador d’aquesta 9a edició del Campionat Barista de Catalunya.
Aquest jove estudiant de l’Escola d’Hoteleria i Turisme de Barcelona participarà el pròxim 23/24/25 d’Octubre al campionat barista d’Espanya a la fira Hostelco, on de ben segur, que ens sorprendrà, una vegada més, amb una brillant actuació de posada en escena.

PREMIS

1er CLASSIFICAT: Daniel Ojeda

2o CLASSIFICAT: Marc Solé

3r CLASSIFICAT: Rubén Bazurto