El cafè, de nou en boca de tots

Després de l’aigua és la beguda més consumida del món. Al matí, a ven dinat, amb llet, tacat o amb gel. Prenem cafè tots els dies però possiblement pocs passarien un test de coneixement sobre el que tenim a la tassa. Quines propietats té el cafè per la nostre salut? Quines són les diferències entre les diferents varietats? Quan s’ha de moldre el gra? Quantes maneres de preparar-ho existeixen…?
Els alumnes de segon de direcció de Serveis de Restauració vam tenir el plaer de rebre al senyor Joel Montalbo, expert en el sector i ex alumne de la nostra escola.

Quina és la diferència del cafè filtrat i el cafè espresso?
Al món cafeter hi ha dues formes de preparar cafè : expresso i filtrat. Dins d’aquesta última, podem trobar molts instruments de preparació : V60 i Aeropress.
La preparació d’ambdues begudes varia des del torrat dels grans fins al mètode que utilitzem. Generalment els grans de expresso tenen un torrat més fosc que el que usem per al cafè de filtre. Els dos mètodes de preparació afecten a la beguda final. Les màquines de expresso utilitzen la pressió per fer una beguda concentrada mentre que les cafeteres de filtre, preparen un cafè mitjançant la infusió de l’aigua calenta que, amb prou feines mulla i penetra superficialment en la mòlta.

Quins aromes ens transmet el cafè de filtre?

Aquest cafè és infusionat i l’avantatge d’estar en contacte més temps amb l’aigua és que extreu els sabors originals del cafè. El expresso és una beguda amb caràcter i força, mentre que els filtrats són més llargs, més àcids i dolços. El que fan és ressaltar i extreure el millor dels atributs sensorials del cafè i inclusivament l’entorn i sòl on va ser plantat i recollit. El seu color tendeix a ser més encaramel·lat. No obstant això, això no té a veure amb la falta de cafè, és simplement la relació de concentració i en molts casos, l’excés de torrat i/o cremat.
Aquest cafè infusiona utilitzant un filtre que reté els sediments més fins i alguns olis que provoquen que el cafè sigui més amarg. Així mateix , gràcies a la seva precisa velocitat de filtració aquest té un sabor immillorable

RESUMIREM

Preparar cafès esta a l´abast de tothom però preparar uns bons cafès requereix coneixement, dedicació, i amor pel detall, per que són aquests detalls els que porten un bon cafè a una experiència superior.

El millor cafè en gra és el primer pas, però  també és important tenir la cafetera en condicions adequades i saber utilitzar-la  per aconseguir els millors cafès.

És més important el cafè o qui ho prepara per obtenir els millori cafès? Aquesta es una pregunta transcendental…

Un excel·lent cafè pot servir de poc si qui s’encarrega de fer-lo no te la destresa necessària

Però amics, el barista no fa miracles, si el cafè és dolent, les tasses de cafè que s’obtindran  no podran ser bones.

Per tant l’ofici del barista i la qualitat del cafè són dues condicions necessàries per obtenir unes grans tasses de cafè.

Les zones de producció de cafès mundialment conegudes  són a Amèrica: Colòmbia, Perú, Mèxic, Costa Rica, Brasil, a Àsia els grans productors són Vietnam o Índia, així com en Africa Etiòpia i Uganda, que ofereixen un producte d’excel·lent qualitat.

Produir, com veieu, es produeix al mig món però consumir-se es consumeix al món sencer.

El cafè és la beguda més consumida als països desenvolupats, principalment a Europa i Estats Units. De mitjana, a nivell mundial una persona consumeix 1,3 quilograms de cafè.

Espanya ocupa el lloc 19 en el rànquing mundial, amb un consum de 4,5 quilograms de cafè per persona cada dotze mesos. No està malament no?

En l’hostaleria amb aquests consums elevats, el cafè sempre ha estat un dels productes que dona un  major marge de guany, però davant la necessitat de reduir costos, alguns han comès l’error de disminuir la qualitat del cafè en gra i això els clients ho noten i sobretot ho valoren