PLA D’IMPULS A LA LECTURA

El passat mes de noviembre, el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya  va anunciar l’impuls d’un Pla Nacional de Lectura, i el nostre Institut forma part dels centres prioritzats durant aquest primer any a la zona de Marina per portar a terme aquest  pla que el Departament d’Ensenyament potenciarà durant els propers  cursos, 2011-2014.

Hora de lectura

Podeu continuar llegint al link de la notícia completa.

Al nostre centre ja fa anys que estem realitzant un Programa de Lectura per a l’ESO que consisteix en afavorir el “gust per la lectura” mitjançant una hora setmanal de lectura a l’aula, cada setmana en un horari diferent i durant tot el curs.  Durant aquesta hora, programada des de principis de curs, els alumnes i el professorat llegeixen en silenci els llibres que ells mateixos han triat.  Sovint, algunes de les hores, es realitza una posta en comú entre els alumnes sobre el llibre que llegeixen i, al mateix temps, s’aprofita per fer-se recomanacions els uns als altres.

Quan l’alumne ha finalitzat el llibre que està llegint, compartint l’hora de lectura al centre amb la continuació a casa seva, omple una fitxa amb dades bàsiques del llibre, no se li demana un treball escolar com el que faria a les hores de llengua catalana, castellana, anglesa o francesa, i la lliura al professorat de l’hora de lectura.  Mitjançant aquestes fitxes i les opinions dels alumnes anem fent canvis per millorar aquesta pràctica de la que estem realment satisfets a la nostra comunitat educativa.

A continuació podeu veure algunes imatges d’una hora de lectura del mes de febrer:

Hora de lectura

Aquest programa ha tingut molt bona acollida al centre des del primer any en que es va iniciar, i els alumnes mostren la seva satisfacció a les enquestes que responen cada curs en referència a aquest programa.

Per tal d’afavorir aquest “gust per la lectura”, quan els alumnes realitzen el primer curs d’ESO, fan una visita a la Biblioteca del centre i també a la Biblioteca municipal.

Cada any rebem visites d’autors dels llibres que els alumnes estan llegint a les àrees de llengües, aquest curs 2011-2012 ens visitaran Ana Alcolea, autora d’El medallón perdido i Lorenzo Silva, autor d’Algún dia, cuando pueda llevarte a Varsovia, però en cursos recents ens han visitat Oriol Vergès i Maite Carranza entre altres.

El Departament d’Ensenyament mitjançant aquest Pla es planteja el repte segons el qual, vertebrant els esforços de diferents sectors i àmbits de la societat catalana, té com a finalitat augmentar els hàbits lectors dels ciutadans i la seva competència lectora, ja que és la garantia d’una plena participació en la societat actual.

Aquest repte ha estat sempre present al nostre centre i en aquests últims anys s’han realitzat moltes accions en aquesta direcció: establir la competència lectora com a eix vertebrador de l’aprenentatge, així com del foment de la cultura.

També ens fem nostres els objectius generals del Pla:

• Millorar la competència lectora per augmentar el rendiment acadèmic de tots els alumnes i afavorir així l’èxit educatiu.
  • Aconseguir que els joves assumeixin les seves responsabilitats com a aprenents autònoms amb capacitat per accedir a la informació i al coneixement, fent de la lectura l’eina per a l’aprenentatge en totes les àrees i matèries del currículum.
  • Formar bons lectors que gaudeixin i aprenguin llegint.

Aquest impuls a l’Institut de Sales l’hem iniciat amb alumnes de 1r i 2n d’ESO, sense deixar de banda en cap moment el Programa de Lectura que ja funciona fa anys.   Els alumnes que hi participen ja són lectors habituals i mitjançant el treball que ens hem plantejat volem que siguin l’espurna que vagi estenent aquest projecte pel centre.

Hem iniciat un bloc, ens trobareu a http://blocs.xtec.cat/salesdelectura/

També hem iniciat un Portafolis de Lectura Col•laboratiu i en aquests moments estem treballant amb la lectura en grup (parelles, tres alumnes) per tal de crear petits Clubs de Lectura.

Aquest Pla és molt ambiciós i preveu la participació de tots els sectors que formen la comunitat educativa.  Una part molt important en la consecució dels objectius es concentra en les famílies, si voleu més informació referent al Pla i concretament a les orientacions per a les famílies sobre com poden contribuir a fer dels seus fills uns bons lectors ho trobareu a:

Salutacions cordials a tota la comunitat i A LLEGIR!

Institut de Sales
Viladecans