La Pedrera

Els alumnes de 2n de batxillerat han visitat la casa Milà, la Pedrera. És considerat l’edifici civil més emblemàtic d’Antoni Gaudí, per les innovacions constructives i funcionals i per les solucions ornamentals i decoratives que trenquen amb els estils arquitectònics del seu temps.

Els alumnes que fan dibuix tècnic han dibuixat xememeies que hi ha al terrat de la Pedrera. Gaudí les va fer girar sobre si mateixes, seguint un traçat interior i exterior que obeeix al desplaçament aerodinàmic dels fums.

V Jornades de Memòria Democràtica d’Osona

 

Divendres passat, els nostres alumnes de segon de batxillerat van assistir a les V Jornades de Memòria Democràtica d’Osona. Aquest any estaven centrades en la repressió, la resistència i la clandestinitat, entre 1936-1975. Es van celebrar a Can Costa Centre Cultural de Taradell.

Durant l’acte es va fer la presentació i es va poder veure la projecció del documental fet pel Grup de Recerca Local de Taradell sobre “Els represaliats de la Guerra Civil a Taradell: el mestres Anastasi Aranda”. També es va seguir la Conferència sobre “L’hospital de guerra de Taradell”, a càrrec de Jacint Altimiras, doctor del Consorci Hospitalari de Vic. Després d’un esmorzar a càrrec de l’organització, el nostre alumnat va poder assistir a la presentació de treballs de recerca de batxillerat vinculats en aquesta temàtica i finalment es va poder visitar exposició ‘Dietari’.

Nanotecnologia

Amb els alumnes de 1r de batxillerat tecnològic hem dedicat  la setmana de la ciència a la nanotecnologia. El primer dia vam veure un vídeo “II Festival 10alamenos9-Jordi Arbiol (“Veient els àtoms de prop: un viatge al nanomón” )” com a presentació del tema. També vam llegir un article sobre en Richard Feynman “Richard Feynman: 100 anys d’irreverència”.

Hem fet dues pràctiques del nanokit, encapsular cocacola i la pràctica de les nanopartícules de plata. També hem mirat diferents vídeos relacionats amb la nanotecnologia i la nanociència. Hem repartit els següents temes:

  • Superfícies hidròfobes
  • Nanoencapsulació
  • Materials amb propietats especials, nitinol-grafè
  • Nanomedicina, ferrofluid
  • Nanopartícules de plata

els alumnes han buscat informació i han fet un pòster.

Volcans

A l’intitut del Voltreganès estem molt al cas del que està passant al volcà de La Palma, per això amb motiu de la semana de la ciència hem dissenyat un experiment per entendre com ascendeix el magma i fa creixer l’illa.

Reaccions de reducció-oxidació (REDOX)

Les reaccions de Reducció-Oxidació (REDOX) són importants perquè formen part de nosaltres (sistema nerviós, per exemple) o de processos tecnològics claus per a l’organització i l’economia de la societat com és l’obtenció de metalls.

Precisament això és el què hem fet en una pràctica durant aquesta Setmana de la Ciència. Els alumnes han convertit un òxid de ferro en ferro metall. Mitjançant la carbonització d’un pal de fusta, arrebossant-lo posteriorment amb l’òxid i cremant la mescla a alta temperatura (foc de gas) s’aconsegueix el metall. Per separar-lo de les cendres han fet servir un potent imant de Neodimi.

Però això no és tot. Aprofitant les propietats com a pigment de l’òxid de ferro, del carbó i de la calç han fet una investigació de com s’obtenien i com es preparaven aquest tipus de pigments i qui els feia servir. Així, han vist que, a part d’utilitzar-se des dels principis de l’art, a les coves prehistòriques, una de les civilitzacions antigues amb una tecnologia més avançada pel què fa als pigments minerals i d’altres tipus eren els egipcis (són la primera cultura que en va sintetitzar químicament).

Així és com cobra vida la proposta de pintar l’Ull d’Horus (UDJAT) sobre una pedra amb pigments minerals i conèixer la importància religiosa i matemàtica d’aquest símbol per a l’Imperi Egipci. No només era un símbol del poder diví atorgat als metges per curar sinó que era el guardià d’una sèrie matemàtica de fraccions que el déu Horus havia comunicat als humans per repartir les collites de forma efectiva i proporcional entre la població. Aquesta sèrie matemàtica és una sèrie de potències de 2 fraccionàries que hem estat treballant a classe: 1/2, 1/4, 1/8, 1/16, 1/32 i 1/64.

Un cop acabada aquesta recerca, us ensenyem el procés i els resultats.

VibroBots. Robots sense programació

L’alumnat de 1r ESO de l’optativa de robòtica ha construït robots molt senzills utilitzant motors, piles i material reciclat. Aquests robots són conduïts fent vibrar el seu cos. És una activitat divertida que integra electrònica, robòtica i art. Mireu com es mouen.

 

Vitamina C

A biologia estem estudiant la nutrició i la importància de prendre vitamines (procedents de productes frescos) per evitar la hipovitaminosis i les malalties associades. En aquest context, hem determinat la quantitat de vitamina C en fruita (taronja, llimona, aranja, kiwi i mandarina) i també en sucs de fruita comercials.
Ho hem fet mitjançant una reacció d’oxidació de l’àcid ascòrbic (vitamina C) amb una solució de iode (betadine®) i midó. El iode reacciona amb la vitamina C i quan aquesta s’esgota, el iode reacciona amb el midó i canvia el color de la dissolució (de groc/taronja a marró fosc).
Hem quantificat la quantitat de vitamina C que tenen aquestes fruites i ho hem comparat amb el suc en tetrabrik.

Dibuix al natural

Els alumnes de 1r de batxillerat tecnològic hem sortit a dibuixar un arbre. Saber dibuixar és saber mirar, i ara a la tardor amb els seus colors és un bon moment per fer-ho.

 

 

 

Pintar amb pigments naturals

L’alumnat de 4t ESO de l’optativa de visual i plàstica, en el marc de la setmana de la ciència ha après a fabricar colors aprofitant pigments naturals extrets de la col llombarda i de la cúrcuma.
Aquesta pràctica amb pigments es basa en l’ús d’un indicador de pH natural, en aquest cas, l’antocianina continguda en les fulles de la col i de la curcumina de la cúrcuma. Aquestes substàncies són capaces de canviar el color segons el pH de la dissolució/medi on es troben.
L’experiència ha estat del tot impressionant, als alumnes els ha agradat molt.
Vegeu quins colors i dibuixos han obtingut.

 

Tinta invisible!

Els alumnes de l’optativa de codi secret en el marc de la setmana de la ciència s’han introduït en l’art d’amagar missatges. Aquesta disciplina es coneix amb el nom de esteganografia.
Amb aquests dos experiments els i les alumnes han après que no es tracta de màgia sinó que és ciència.
S’han creat tintes invisibles amb diferents tècniques: tinta invisible amb llimona i tinta invisible amb farina de blat de moro.
En el primer cas hem après què és una reacció de carbonització i en el segon cas, hem vist que el midó reacciona amb el iode en dissolució produint una reacció que dona com a resultats un color lilós fosc.
Ha estat una activitat molt enriquidora. Aquí podeu veure una mostra dels missatges secrets escrits per als alumnes.