Actes en motiu del 25 de novembre

El dia 24 de novembre, l’alumnat d’ESO i BAT i el professorat de l’Institut de Constantí han fet una aturada a l’hora del pati amb un minut de silenci en memòria de les víctimes de la violència contra les dones i com a espai de reflexió per canviar la societat en motiu de la proximitat al 25 de novembre, declarat Dia Internacional contra la violència de gènere.

Aquest ha estat l’acte que ha culminat un seguit d’activitats desenvolupades durant el mes de novembre amb la finalitat de treballar sobre aquesta problemàtica.

Així, el dia 23 de novembre, alumnat de l’Institut, amb l’impuls del servei de mediació del centre, ja ha participat en les lectures “Alcem la veu per les dones” en la biblioteca municipal de Constantí.

Aquesta setmana, les peces musicals que indiquen l’inici i el final de les classes al centre van tenir relació amb la lluita contra la violència masclista.

I durant tot el mes, els diferents cursos de l’ESO han estat treballant, des de les tutories, aquesta realitat que tots patim. Una violència de gènere que es pot revelar en casos tan dramàtics com els assassinats que es registren cada any. Però, també hi ha la violència amagada en els actes de cada dia, la violència de les paraules, de les mirades i dels gests. Són petits fets dels quals potser no ens adonem però debiliten la dona i la fan sentir menys que l’home: la nena que no juga en el pati perquè el noi l’empenta quan vol jugar futbol, la violència dels videojocs i els seus estereotips, les “floretes” que diuen els nois al carrer, el consell del nuvi per no portar posada aquella camiseta o aquella faldilla, el regal que ell fa per aconseguir un perdó, la mare que es riu de la fatxenderia del fill i envia la filla a comprar o recollir la taula, el curs de perruqueria per ella i de mecànica per a ell, el noi que no pot plorar…

En les classes de tutoria, des de la reflexió, hem treballat els estereotips, els mites, les masculinitats alternatives i les frases de pressió que es fan servir en parella o en una relació d’amistat o laboral entre dona i home. Vam veure petits vídeos, hem obert debats i al final vam construir un mural en l’entrada del centre.