Entendre l’Art amb l’acció

Redacció ___ [ 1r Batx. Artístic ]

Entendre l’Art a partir de l’acció, ha estat l’objectiu primordial de la visita guiada feta a l’alumnat del batxillerat artístic aquest divendres al MACBA. I és que cal agraïr al museu que ofertin aquest tipus de visites, no tant sols d’explicació unidireccional cap al públic, sinó que es demani la seva opinió, intervenció i posició en l’espai.

La visita performativa, com s’anomena, és una de les novetats recents del MACBA, pretén descol·locar al públic davant una visita guiada que mai serà com s’imagina. En el nostre cas, el guia/performer Toni, ens ha introduit en les següents obres per tal de fer-nos reflexionar.

L’inici, ha sigut tant avorrit com s’esperava, però de cop i volta uns crits ens han fet augmentar l’adrenalina, despertant-nos i posant-nos en alerta. Resulta que havíem passat pel davant d’una obra de la Luz Broto titulada “Dins i fora” obra pràcticament imperceptible, i molt important per la temperatura del museu, ja que en fa alterar els graus de l’interior, resulta que és un forat, sí, un forat al mur de l’edifici que ens porta a plantejar el fet de mirar com a voyeurs, la interrelació entre l’exterior i l’interior, la transfusió d’aire entre espai obert i tancat, la llibertat, el camí de la llum i tants temes més.

MACBA Febrer (8) MACBA Febrer (9) MACBA Febrer (1)

MACBA Febrer (10) MACBA Febrer (2) MACBA Febrer (3)

La següent parada ens ha portat davant d’uns rinoceronts, de John Baldesari, però aviat els hem perdut de vista ja que ens hem estirat al terra per contemplar la meravella del sostre, i els jocs que cadascú pugui establir. Fins al punt de portar-nos a pensar com serien les coses si tothom les veiés de la mateixa manera?. Per intentar imaginar-ho ens hem posat a la mateixa alçada i ben aprop de la voluntària Diana, relacionant l’acció amb una artista.

L’obra d’en Francesc Ruiz, ens ha plantejat que les paraules son molt clares, però podem emprar altres elements per minimitzar la potència del missatge, així doncs, si ens insulta una jugadora de bàsquet o un bebé, no serà el mateix. Sobre aquesta similitud ens fa pensar en la relativitat dels missatges segons la forma de l’autor/a, la disposició, el color de la impressió del dibuix… i tantes coses més, tot això a partir de les seves dues obres “Cairo newsstand” i “The green detour

MACBA Febrer (5) MACBA Febrer (11) MACBA Febrer (6)

Per grups i de forma pràcticament inventada, s’ha demanat que s’expliquin unes obres, sense més informació que l’escrita als plafons. Algun grup s’ha mostrat segur del que comentava i això ha fet convertir el missatge en creïble, i per tant, lògic a la veneració de l’obra. A d’altres grups els han mancat recursos, idees i agilitat mental davant obres de Sigalit Landau i Rita McBride.

Però l’última acció no ha deixat indiferent a ningú. En Toni -el guia- ha plantejat a l’alumnat que mesuri amb el seu cos, alguna part del MACBA i n’observi els seus detalls, convertint l’acció en un joc d’amagar-se, fet que ha provocat xivarri i aquest, ha molestat al grup de visitants que hi havia al costat, que ha demanat al Toni silenci i respecte pel lloc on estàvem. Tot creant una situació de molta tensió. Extraient les conclusions de que hi ha altres visions de percepció de la cultura. Allò lúdic implica un aprenentatge i un coneixement, només cal ser conscient del mètode i l’enfocament. A més a més, de la sacralització del museu com a espai de silenci.

MACBA Febrer (7) MACBA Febrer (13) MACBA Febrer (15)

MACBA Febrer (14) MACBA Febrer (16)

En totes les accions, s’ha demostrat una voluntat de transgressió que ha definit molts aspectes treballats en les obres d’art exposades, aprenent el concepte de l’obra o l’objectiu de l’artista des de la nostra acció. Tot un regal de visita, que ha descol·locat els i les més puristes. Així ha de ser l’Art.

Després d’un “break” per esmorzar, ens hem acostat fins La Capella, per contemplar la instal·lació de Carlos Bunga.

A continuació i per grups, l’alumnat ha definit 3 propostes d’obres a realitzar pel projecte apadrina una entitat (de la Fundació Tot Raval) que en el nostre cas és Apadrina el MACBA, aquí teniu l’enllaç al blog que estem construint.

Aprofundint projecte (2) Aprofundint projecte (5) Aprofundint projecte (7)

Competències generals del batxillerat assolides amb aquesta activitat:

• Competència en gestió i tractament de la informació
  • Competència personal i interpersonal
  • Competència comunicativa
  • Competència en coneixement i interacció amb el món