Criteris d’avaluació i recuperació

CIÈNCIES SOCIALS

EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA BATXILLERAT
El departament de ciències socials inclou matèries de l’àmbit social i de l’àmbit de cultura i valors.

Les matèries del departament que formen part de l’àmbit social són:

• Ciències socials: Geografia i Història
  • Emprenedoria
  • Economia
  • Economia i Emprenedoria

Les matèries del departament que formen part de l’àmbit de cultura i valors són:

• Cultura i Valors Ètics
  • Filosofia
  • Religió

L’avaluació es farà en funció del grau d’assoliment de les competències :

• no assoliment (NA)
  • assoliment satisfactori (AS)
  • assoliment notable (AN)
  • assoliment excel·lent (AE)

Estratègies i instruments per l’avaluació

Per a l’avaluació de les matèries del departament s’utilitzen diferents estratègies i instruments que permeten veure el grau d’assoliment de les competències:

• Competències pròpies de l’àmbit social i de l’àmbit de cultura i valors: proves escrites i orals, treballs, activitats, exercicis pràctics, rúbriques d’autoavaluació i coavaluació, dossier d’aprenentatge i exposicions orals.
  • Competència personal i social: actitud de l’alumne/a envers la matèria, interès, treball, esforç responsabilitat, autonomia, cooperació…
  • Competència digital: ús de les noves tecnologies i programes específics de l’àmbit social i de l’àmbit de cultura i valors, ús de les fonts d’informació, ús de la calculadora…

En el cas de les assignatures de Religió i Cultura i valors ètics a 3r d’ESO, es tindrà en compte els resultats obtinguts en el PROJECTE DE SERVEI COMUNITARI.

Mesures de recuperació

La qualificació que reflectirà el butlletí de notes serà la corresponent a l’avaluació contínua, contemplant totes les qualificacions acumulades des de l’inici de curs fins a l’edició del butlletí.

La recuperació de l’àrea es realitzarà al final de curs, ja que fins aquest moment l’alumnat pot estar en disposició de superar l’assignatura. L’alumnat podrà recuperar l’àrea amb la realització del Crèdit o Treball de Síntesi, en els casos on les dificultats siguin escasses. Quan el seguiment del curs hagi estat més irregular o l’alumne presenti majors mancances, caldrà realitzar una prova global relacionada amb l’adquisició de les Competències Bàsiques de la matèria i presentar el material del curs. La qualificació de la recuperació sempre serà com a màxim un 5.

L’alumne que vulgui millorar la qualificació obtinguda durant el curs fins a 1 punt, es podrà presentar a l’examen final, sense que això comporti assolir una nota inferior a la ja obtinguda.

Avaluació extraordinària de juny

L’alumne/a que no hagi superat la matèria realitzarà diverses activitats i/o proves. El professor/a informarà a l’alumne/a el dia del lliurament de les qualificacions finals. Aquestes activitats tindran les competències bàsiques com a eix vertebrador.

Pendents de cursos anteriors

Els alumnes amb matèries pendents de cursos anteriors hauran de recuperar-la al llarg del curs. Aquests alumnes tindran un seguiment individualitzat per part del professor responsable de la matèria per tal d’ajudar-los a superar-la.

L’alumnat haurà d’elaborar una sèrie d’activitats o dossier durant el curs per tal d’assolir les competències bàsiques. El professorat responsable anirà pautant les activitats a realitzar i el calendari de presentació de les mateixes. El fet de realitzar les activitats i aprovar la matèria del curs superior suposarà recuperar la matèria pendent.

A les matèries impartides pel departament al batxillerat, es realitzaran, com a mínim dos exàmens a cada avaluació. En algunes matèries aquest nombre es podrà reduir i/o ampliar quan l’assignació horària setmanal sigui diferent. La nota final de curs serà l’acumulada entre les tres avaluacions. De manera que l’alumne que tingui la mitjana aprovada superarà l’assignatura. En cas contrari, caldrà realitzar una recuperació global amb l’objectiu d’assolir els continguts essencials. En aquest cas la qualificació no pot ser superior a 5.D’igual manera, els alumnes que tinguin intenció de millorar la qualificació de curs (fins a 1 punt), podran realitzar una prova final sense perdre la ja adquirida. Cada àrea determinarà el valor de les diferents proves i el de les activitats d’ensenyament-aprenentatge ordinàries i/o complementàries que es puguin fixar pel professorat.