TERRA DE SAL

terra sal collage

Lliri i rave de mar, tamariu, salat, canyís, ensopeguera, corretjola de platja, equinòfora espinosa, barrella punxosa, lleterassa de platja, panical i donzell marí, plantatge, salicòrnia són algunes de les plantes de sorral i salobrar que els alumnes van poder trobar a la platja de l’Aluet.

Garsa de mar, cabusset, ànec collverd, cabussó emplomallat, martinet, agró, fredeluga, flamenc, corriol, xatrac, fumarell, arpella, fotja, xibec són les aus que configuren el nostre Delta i que també van poder observar durant tot el trajecte cap a la costa i també des del mirador de MónNatura.

La setmana passada els alumnes de 2n ESO A i 2n ESO B van realitzar una sortida al Delta per tal de conèixer els aspectes més determinants d’aquest indret que configura de manera singular el nostre entorn més immediat. Els altres dos grups de 2n C i 2n D realitzaran la sortida durant la setmana del Treball de síntesi.

Els guies del Camp d’Aprenentatge ens van acompanyar en aquest trajecte per tal d’incidir en els aspectes més importants de la “Terra de sal” com són la vegetació i la fauna.

Una sortida ben completa que fa una repassada general a la formació del Delta de l’Ebre, una anàlisi minuciosa del sòl tot identificant la granulometria, la cota i la salinitat, una identificació de les plantes de l’arenal i una descripció bàsica del perfil d’aquesta vegetació. A més, els alumnes podran aprendre el procés ancestral  i curiós de la producció de la sal com a producte del tot natural, ja que en la seua elaboració només intervenen dos factors: el sol i el vent. El procés dura gairebé un any i comença amb l’entrada d’aigua de la badia dels Alfacs a un primer embassament. D’aquí anirà passant per un circuit de basses amb l’objectiu d’augmentar la proporció de sal a l’aigua. L’evaporació natural fa la feina…

Quan s’obté el nivell de sal desitjat, l’aigua passa als cristal·litzadors, unes basses vermelloses, on la sal es va precipitant al fons. La collita de sal o salinada es fa a l’agost, comença quan el gruix de sal és l’adequat i dura uns 15 o 20 dies. Un cop collida, es porta a una muntanya de sal, d’on surt per ser manipulada i envasada a mesura que ho requereix el mercat. Així es fa la sal, seguint en essència el mateix mètode que utilitzaven els romans: aigua marina, sol i vent.

A més, van poder gaudir de l’observació de les aus típiques del Delta des del mirador de MónNatura  a través de prismàtics especials per a aquesta activitat i, finalment, la perxada de pontones típiques del Delta.

Terra de sal és una sortida que ajuda els estudiants a conèixer millor el seu territori i els prepara per al Treball de síntesi que aviat realitzaran durant el mes de juny.