EXPOSICIÓ DELS TREBALLS DE RECERCA D’ÀMBIT LOCAL AL MUSEU DE LA MAR DE L’EBRE

Aquest curs a l’institut Els Alfacs, s’han realitzat set treballs de recerca que per la seua qualitat i per la seua temàtica hem pensat que podien mostrar-se al públic en general. Es tracta de treballs que tracten temàtiques relacionades amb qüestions d’àmbit local i del nostre entorn més immediat.

La idea d’exposar públicament els treballs va sorgir de la coordinadora de batxillerat Noèlia Borràs que ha esdevingut un referent a l’hora d’elaborar i configurar treballs d’aquesta mena. Tot i això són molts altres els professors implicats en cadascun dels treballs com ara Àlex Cervera, Carles Pasqual, Gisela Garcia, Vicent Renau… El fet de fer aquest tipus de treballs augmenta força la significació del projecte pel fet de disposar d’una manera més propera i fàcil de les fonts documentals, orals, físiques i cada vegada  més els alumnes s’animen en aquests tipus de treballs .

Els treballs, els autors i les temàtiques dels treballs dels quals parlarem a continuació són els següents:

√ Marta Alacid: La Ràpita obrint horitzons (tutor Carles Pasqual)

En aquest treball es fa una recerca sobre el context històric de la nostra localitat i sobretot s’incideix en els diferents projectes portuaris (pantalans, molls) i els sistemes de construcció d’aquests. El port pren una importància significativa en el treball i es destaca la repercussió en el comerç, les activitats nàutiques, la pesca i al desenvolupament sobretot econòmic del nostre poble.

√Joana Carrillo: Patrimoni i arquitectònic del nostre territori (tutora Noèlia Borràs i 2n premi de la XV edició dels Premis Ramon Calvo de Deltebre)

El treball fa una anàlisi històrica dels principals  monuments del territori com ara les torres del moro investigant la fisonomia, història i les anècdotes relacionades amb aquestes construccions. A més, Joana Carrillo també es va atrevir a tractar el tema de la creu del Santet en un moment en què aquesta qüestió estava molt latent entre la opinió pública del poble.

√Marc Guardia: Els ratpenats a la Ràpita (tutora Gisela Garcia)

Els ratpenats pertanyen a un ecosistema molt present al Delta de l’Ebre també el fet que el Parc Natural del Delta de l’Ebre hagi estat catalogat recentment com a Reserva Natural de la Biosfera ha fet renovar i augmentar els estudis sobre les espècies que habiten. Es tracta d’un treball molt interessant que pretén estudiar els mecanismes biològics de dues espècies de ratpenats de les set que es troben al Delta.

√Joel López: Les propietats de la figa de pala sobretot en les embarcacions de les muletes (tutor Vicent Renau)

Algunes tradicions del nostre poble s’han quedat en l’oblit, segurament a causa dels avenços tecnològics i també pel canvi de mentalitat i de la pròpia societat. Tradicions marineres que el iaio de l’autor del TR li ha explicat com ara que el fet de fregar amb figa de pala  la quilla d’una embarcació de fusta podia disminuir el fregament dins l’aigua i així fer-la córrer més.

√Albert Lucas: Els mestres d’aixa (Els calafats de la Ràpita)

L’ofici de mestre d’aixa ha gaudit de gran prestigi i continuïtat al llarg de la història, a Catalunya i a bona part del món, per la seva combinació d’art i tècnica i per la importància que han tingut les embarcacions tant per a la pesca com per a la guerra i els carros al transport i el lleure.

Actualment l’ofici es troba en retrocés a causa de l’automoció i la desaparició de la pesca tradicional i les noves tècniques de construcció d’embarcacions amb fibres de vidre i plàstics. L’alumne investiga i mostra aquest ofici tan arrelat a la nostra localitat.

√Violeta Lleixà: Les colònies escolars durant la república a la Ràpita (tutora Noèlia Borràs)

En aquest cas  s’investiga la presència d’una colònia escolar durant la Segona República a la Ràpita. Els xiquets que vam allotjar al nostre poble provenien de Tortosa i feien una estada d’estiu amb activitats a l’aire lliure i la redacció d’un diari que l’autora del treball va poder consultar.

√Júlia Tomàs: Veritats i ombres sobre el nostre escut municipal. (tutora Noèlia Borràs)

L’alumna destapa el procés administratiu que ha anat lligat a la formació de l’escut municipal de la Ràpita i ens descobreix que la forma d’aquest no segueix les caracterísques establertes per als escuts municipals.

Els assistents al Museu van poder gaudir d’una exposició ben configurada i d’un nivell excel·lent en tots els casos. Donem l’enhorabona a tots!