A LA MAR I AL VENT, UNA QUARTA, BARLOVENT…

Alumnat USEE. Curs 2016-17

Joan Cartes, mariner jubilat i artesà, va participar en el projecte dels patis dinàmics del nostre institut fent un taller de les diferents tècniques i eines de pesca a través de miniatures artesanals que ell mateix va ensenyar a fer als alumnes del centre.

Des de la USEE vam preparar una petita exposició d’aquestes arts de pesca en miniatura per mostrar-les al públic i tenir-les recollides.

El dia 10 de maig, vam convidar-lo un altre cop per ensenyar-li i perquè ens expliqués com i per a què serveixen totes aquestes eines de pesca.

Ens va explicar com va nàixer la seua inquietud per l’art de les miniatures i la seva dedicació, a part d’endinsar-nos en tota una  vida com a pescador, remendador i mariner.

Des del 12 anys, que és un home dedicat a les feines del mar. En una ocasió va saber aprofitar molt bé com fer de les tècniques de pesca un art. Les seues experiències entre nusos, xarxes, sirgues, “aparejos”, cadups, salabres, agulles, pescantes,… s’han vist capturades en art en més de 100 metres d’exposició amb les seves mans com a artesà. I també ens va capturar a nosaltres amb tot el que sabia i ens hagués pogut explicar.

La pròxima vegada li demanarem que ens expliqui les seues anècdotes amb els dofins. Tant de bo ens ensenyi també la seva barca!

I… qui sap?, potser aprenguem a navegar en la seva primera lliçó de navegació que ens va ensenyar:

“A la mar i al vent, una quarta, barlovent”

Moltes gràcies, Joan Cartes, per compartir aquests coneixements amb nosaltres.