Capgirem la classe de música

El projecte FlippedClassroomMusic neix de la necessitat de construir un espai comú d’interacció entre alumnat, professorat i comunitat educativa. Mitjançant les noves tecnologies busquem presentar un nou format de classe: més atractiu, més actual i sobretot més proper a l’alumnat destinatari.

Font de la imatge creada per AJC1

Però, què és el FlippedClassroom? Si traduïm de la llengua saxona aquest mot significa “classe capgirada”. Significa això que col·locarem les taules al sostre i hi enganxarem l’alumnat amb arnesos? Per descomptat que no! Fer capgirar la classe significa commutar les tasques perquè l’aprenentatge sigui més adient.

Un exemple… imaginem que l’alumnat ha d’aprendre a cantar un tema d’un musical de moda, per exemple de “Els Miserables”. Les innombrables preguntes que surten abans de començar a cantar –que és la nostra finalitat- podrien ser: com sona la melodia, si té instruments, quina és la lletra, quin és el tempo, quantes veus té, si és música coral o, d’altra banda, és monòdica i un llarg etc… en resum, un fum de tasques!! Mitjançant el mètode Flipped, l’alumnat rebrà tota aquesta informació mitjançant la xarxa i quan sigui a l’aula, sols haurà de gaudir del plaer de cantar. Interessant, oi?

Aquest plantejament metodològic cerca la pràctica de la música per damunt dels conceptes teòrics, els quals, tot i importants, no són tan motivadors per a l’alumnat.

Per últim, aquest projecte es desenvolupa dins del màster universitari d’Educació i TIC de la Universitat Oberta de Catalunya, que realitza en Quique, el professor de música.