Dia Mundial de l’Aigua al riu Llobregat

El passat 20 d’abril, alguns alumnes del Cicle Formatiu de Química Ambiental vam realitzar una activitat voluntària al riu Llobregat, com a homenatge al Dia Mundial de l’Aigua celebrat el 22 de març.

La jornada consistia a realitzar un conjunt de tallers i activitats preparats a la vora del riu Llobregat, destinada a alumnes de 1r i 2n d’ESO del nostre institut i també d’altres de l’Hospitalet, fet que va convertir la jornada científica en un dia de lleure i oportunitats per conèixer gent nova. L’activitat va ser organitzada per l’expert en el Riu Llobregat i antic professor del Cicle Formatiu, Genís Pascual, qui va aconseguir coordinar els tallers, assegurar-se’n que tot el material necessari hi era disponible, i donar vida a aquella festa amb detalls com la música d’ambient o l’himne del riu que ens va ensenyar a cantar a tots plegats.

Els alumnes del Cicle Formatiu teníem el paper de muntar un laboratori de camp on ensenyéssim als alumnes més petits com determinar semiquantitativament alguns dels contaminants que arrossega el riu Llobregat al llarg del seu curs, mitjançant una presa de mostra que vam realitzar abans d’iniciar l’activitat i una posterior colorimetria específica per a cada contaminant.

Primer, la presa de mostra la van fer dues de les companyes del Cicle Formatiu, utilitzant unes botes de canya alta i un arnès de seguretat. L’objectiu era col·locar-se el més a prop possible de la part central del riu, perquè la mostra fos representativa, i submergir una ampolla de plàstic a favor del corrent del riu per evitar que, a part de l’aigua a analitzar, entressin sòlids o altres materials indesitjables. Posteriorment ens vam dividir en parelles perquè cada una ensenyés als alumnes una colorimetria diferent. Els contaminants del riu que vam analitzar van ser clorurs, amoni, fosfats, nitrats, i també les propietats de la duresa de l’aigua i el color real i aparent. Els nens anaven rotant pels tallers, en els que en 5 minuts podien comprovar com s’analitza colorimètricament un d’aquests components de l’aigua mostrejada, i entendre perquè l’aigua del riu Llobregat està tan contaminada.

Personalment em vaig encarregar, juntament amb una companya, d’ensenyar com analitzar els clorurs. El procés consistia a afegir dues gotes d’un primer reactiu, que feia virar la mostra d’aigua a un color violeta, i posteriorment s’afegia un altre reactiu que produïa un viratge a incolor de nou. A continuació procedíem a fer una valoració amb un tercer reactiu utilitzant una xeringa, abocant gotes una a una fins a aconseguir un nou viratge a color violeta. En aquest moment, miràvem el volum marcat per la xeringa i multiplicàvem per 1000 per desfer el factor de dilució i obtenir la concentració en ppm (part per milió) de clorurs. Com era un valor elevat, concloíem que el riu estava contaminat per aquest paràmetre, ja que durant el seu curs passa per les mines de sal de Cardona, on dissol la sal (NaCl) i arrossega una gran concentració de clorurs.

La jornada de celebració del Dia Mundial de l’Aigua va resultar ser una bonica experiència per compartir i passar una bona estona en contacte amb la natura, concretament amb el riu que afortunadament tenim l’oportunitat d’estudiar, el riu Llobregat.