“QUE NO ES TRENQUI LA CORDA”
En aquesta sessió comencem parlant dels límits. Els límits s’han d’establir amb criteri, les rutines i els límits els donen seguretat.
Es parla de com veiem l’adolescència,sovint aquesta mirada es fa des del conflicte i la por i no deixem que l’adolescent gestioni. De vegades no ens enrecordem de parlar-li i explicar-li les coses. És important marcar pautes i horaris, preservar que tinguin uns espais on fer les feines. També la manera de gestionar el conflicte, quan ens enfadem i “montem el pollo” perdem una oportunitat de parlar amb ells. Hem de tenir una mirada com a pares/mares però també amb una mica de complicitat, no com a conflicte.
És important l’escolta activa.
Alguns trucs per establir una bona relació i comunicació:
– Buscar el moment adequat.
– Evitar jutjar a priori.
– Començar a practicar amb temes no conflictius.
– Contextualitzar el que diu el nen amb el seu moment evolutiu.
– Mirar als ulls.
– Fer gestos d’assentiment.
– Comprovar que entenem (fer preguntes aclaridores).
– Resumir amb les nostres paraules el que el nen ens explica.
– Identificar el sentiment que hi ha darrere el que diu.
– Evitar l’excés: la interacció contínua de l’adult genera rebuig en la criatura i fa poc útil el missatge:
Missatge tu, missatge jo
Quina diferencia hi ha:
Estic farta de les tevés mentides / Em sento enganyat/da
Atributs que queden etiquetats, no equiparar la persona a la conducta.
Acabem el taller fent una enquesta de valoració per part dels assistents.