Projectes de centre

Projecte d’intercanvi INS Estatut i Rodenborch College (Llengua anglesa)

Des del curs 2018-2019 l’Estatut porta a terme a 3r d’ESO un projecte d’intercanvi amb un institut neerlandès, Rodenborch College (antigament anomenat Jeroen Bosch College), amb l’objectiu de millorar les competències en llengua anglesa del nostre alumnat, així com fer-los coneixedors de l’existència d’altres cultures dins del marc europeu i fer-los desenvolupar actituds de respecte i convivència.

El repte implica la participació en el projecte digital en llengua anglesa “Case 2101: A Blueprint for a Future Europe” juntament amb instituts de França i Països Baixos (Montpellier, Den Bosch-Rosmalen respectivament) mitjançant la plataforma eTwinning, la qual forma part del projecte europeu Erasmus+.

El projecte d’intercanvi físic d’aquest curs 2022-2023, amb els alumnes de l’institut Rodenborch College dels Països Baixos, està previst per a principis de març amb el nostre institut com a centre acollidor i a principis de juny a Den Bosch amb l’institut neerlandès com a centre acollidor.

Per tal d’incloure tot l’alumnat dintre del projecte d’Intercanvi, es realitzaran activitats conjuntes amb tot el nostre alumnat (tant el participant a l’intercanvi com el que no hi participa) quan rebem l’alumnat neerlandès.

A més a més, per potenciar el projecte de centre, també s’ofereix l’optativa d’Intercanvi al curs de 3r d’ESO.

 

Escola Verda (Educació mediambiental)

La ubicació del nostre centre en un entorn natural afavoreix el contacte amb el medi ambient i estimula l’interès per protegir-lo. En aquest sentit, el curs 2004-05 vàrem aconseguir la implantació al centre d’un projecte d’innovació educativa en l’àmbit de l’educació mediambiental, que inclou activitats com enjardinament, hort urbà, reciclatge, etc.

Des del desembre de 2008 gaudim del distintiu d’Escola Verda, lliurat pels departaments d’Educació i de Medi Ambient conjuntament, que serà vigent almenys fins al juny del 2023.

Actualment, el projecte d’Escola verda treballa paral·lelament amb l’objectiu d’arribar a tota la comunitat educativa. És per això que des de la Coordinació d’Escola verda es vol potenciar la sostenibilitat al centre a través de diverses accions (gestió de residus, projecte Aula 10 per valorar l’estat de les aules, planta a l’aula, …). També es fomenten grups de treballs d’alumnat (ecodelegat) i professorat (Equip de millora) per continuar implementant millores i es plantegen activitats/tallers per conscienciar i treballar el contingut pertinent des de les tutories d’una manera esglaonada i per celebrar dates assenyalades, com el dia del Medi ambient.

D’una altra banda, i pensant en mitjà i llarg termini, també es treballarà en la introducció de les ODS i en la diagnosi d’aquests objectius per intentar treballar-ne el màxim possible de forma transversal des dels àmbits i/o crear projectes globalitzadors d’aquesta temàtica.

Per últim, cal esmentar que s’ofereix una optativa amb aquest contingut a 2n d’ESO.

 

Punt Lila (Coeducació)

Des de Punt lila es treballa per millorar la qualitat del pensament feminista i la visió de la diversitat de tota mena (gènere, orientació sexual, raça, religió) de l’alumnat i professorat del centre. És per això que la comissió de treball se centrarà en la celebració de les diades relacionades amb la coeducació, en la proposta d’activitats i sortides per totes les tutories ESO i BATX del centre i en la creació de vincle amb entitats del poble per coordinar-nos i treballar plegats.

Aquest curs 2022-23 es vol conscienciar sobre l’ús d’un llenguatge no sexista ni homòfob (desplegat al PLC), organitzar alguna formació o píndola per al professorat, actuar en una educació afectivosexual centrant-se en el consum del porno, potenciar FEM TEC a les tutories i aconseguir la creació d’una figura Punt lila delegat per classe i nivell. A nivell organitzatiu també es crearà documentació per comprovar quins continguts coeducatius es treballen transversalment a cada àmbit i nivell amb la voluntat de fer una diagnosi i seguir implementant millores.

D’una altra banda, es treballarà per la creació d’un Projecte globalitzat de 1r d’ESO que tinga com a punt central el contingut de Punt lila.

A més a més, també es pot treballar tot aquest contingut des d’una optativa que s’oferta a 1r d’ESO.

 

Convivència

Des de Convivència es vol fomentar la convivència entre el professorat, les famílies i l’alumnat i aplicar el programa #aquiproubullying amb activitats específiques de tutoria entre iguals. El projecte de convivència també ofereix un servei de mediació que es va posar en funcionament per poder resoldre els conflictes de forma pacífica i per ajudar, així, a mantenir un bon clima de convivència i treball al centre. Ja fa anys que funciona. Durant aquest curs, l’objectiu principal és consolidar les pràctiques restauratives per educar en la gestió positiva dels conflictes. Altrament s’ha conformat un equip de convivència per continuar implementant millores i aconseguir arribar també als grups de Batxillerat i de cicles.

Paral·lelament, s’ofereixen dues optatives relacionades amb la Convivència, una a 3r d’ESO (Convivència) i una altra a 4t d’ESO (Mediació).

 

Biblioteca (Potenciació de la biblioteca com a servei des d’on es fomenta l’hàbit lector)

Amb l’objectiu de promoure les activitats de foment de la lectura i d’oferir un servei on l’alumnat pugui trobar la informació que necessiti, s’ha potenciat la biblioteca escolar. L’Estatut va establir un pressupost específic per a la biblioteca escolar per tal que el fons pogués seguir actualitzat al llarg dels cursos i pugui atendre les demandes d’alumnat i professorat així com proporcionar recursos pels diferents projectes que es duen a terme al centre. A més a més, comptem amb una altra partida pressupostària per a subscriure’s a diferents revistes de caire cultural.

Aquest curs s’ha creat un nou espai de biblioteca compartit amb la matèria de música que busca ser un espai multidisciplinar i agradable on l’alumnat pugui accedir al catàleg i incentivar el préstec, potenciant així el gust per la lectura i la creació del seu itinerari lector. Cal especificar que l’alumnat i el professorat pot accedir a la Biblioteca durant les franges de pati de dilluns, dimarts i dimecres per fer-ne ús. En aquestes franges sempre estarà present una professora que porti el control de préstec i que pugui ajudar els usuaris en les seves necessitats mantenint un clima adequat.

A més a més, la professora responsable de la biblioteca continua mantenint contacte regular amb les llibreries locals i la Biblioteca Municipal Mestre Martí Tauler per tal de gestionar préstecs i muntar activitats i/o exposicions temàtiques.