Sortida a la cala de l’Àliga de 4t d’ESO Optativa Biologia

Cala de l’Àliga de 4t d’ESO Optativa Biologia

La sortida ha estat emmarcada i patrocinada pel projecte “Apropant el mar a les Terres de l’Ebre” de l’empresa Plàncton. El projecte està cofinançat per la “Convocatoria de ayudas para el fomento de la cultura científica, tecnològica y de la innovación 2016” de la FECYT -Fundación Española para la Ciencia y Tecnología- i per la part de l’Associació Nuclear Ascó-Vandellòs. L’empresa local Plàncton és una empresa jove nascuda al 2012, amb un equip format per professionals de les ciències del mar, biòlogues i oceanògrafes, i una il·lustradora, dissenyadora gràfica i dissenyadora web.
“Apropant el mar a les Terres de l’Ebre” es divideix en tres grans subprojectes que detallem a continuació:

– Escoles Blaves: una escola blava és un centre educatiu que incorpora continguts marins al seu programa educatiu, i treballa les ciències marines com un eix transversal al centre, fent èmfasi en comunicar el patrimoni marí i costaner de la comarca en explicar els conceptes.

– Auxiliar de ciència marina a instituts del Baix Ebre i la Ribera d’Ebre. L’auxiliar de ciència marina ve amb la idea dels auxiliars d’idiomes que s’han incorporat als instituts els darrers anys. En aquest cas, l’objectiu és que sigui un suport al professorat de ciències en la incorporació de continguts marins als seus temaris, així com oferir un suport per a la part pràctica ajudant-los a dissenyar experiments i pràctiques per a l’aula i fora d’ella. L’auxiliar participaria en algunes classes amb el professorat com a suport, però també dedicaries hores al centre per a preparar materials conjuntament amb el professorat.

– Creació de la maleta de les Escoles Blaves: aquesta maleta és un kit bàsic de materials útils per a incorporar el medi marí a l’aula.

La sortida va consistir en una aproximació en bicicleta a la cala de l’àliga, pel camí del Puig Moltó de al voltant de 40 minuts anada i 40 minuts tornada, amb algunes pendents importants a tenir en consideració abans de dissenyar futures rutes per a sortides cap a la mar. Una vegada arribats al lloc d’immersió, Paula, la responsable del projecte al nostre centre ens va fer una interessant xarrada sobre els invertebrats marins, peixos i mol·luscos que podríem trobar en la zona. Posteriorment vam fer una ruta guiada de busseig superficial (snorkel), amb l’equip proporcionat per Plàncton, fins el conegut com l’Illot del Perelló. Durant la ruta vam poder observar un munt de vida amagada entre les roques, la sorra i les taques de posidònia.

A grans trets, el més rellevant va ser un pop amagat en la seua petita casa, un parell d’estrelles vermelles (imatges inferiors), esponges autòctones i invasores. Uns quants bancs de peixos, a destacar els grans grups de salpes “pasturant” les praderies de posidònia i les diferents especies de gòbits o peixos de roca. També ens va sorprendre trobar unes quantes nacres vives, malgrat la infecció bacteriana que està delmant la població de la mediterrània. A més, vam veure cornetes, potes i altres especies de mol·luscos. Aquestes últimes molt explotades de manera il·legal per mariscadors que freqüenten la cala, com malauradament vam poder comprovar.

Per concloure la sortida, vam dividir els alumnes en dos grups i vam traçar dos transsectes d’uns 20 metres mar endins des de la línia de costa, amb l’objectiu de mesurar l’abundància de les diferents especies d’algues que allí es troben. Unes taules dicotòmiques ens van ajudar a identificar-les. A més, vam agafar algunes mostres de les mateixes per a observar-les al microscopi. El perfil resultant s’observa a la imatge inferior.