Filovisual

PROJECTE FILOVISUAL 1ESO DIARI CLASSE.
TEMP. CONTINGUTS ACTIVITAT
2h.

·         Concepte de Filosofia.

·         El pas del Temps com a percepció subjectiva. Per què unes vegades sembla que el temps passa ràpid i altres més lent?. Sobre l’obsessió viure intensament i a no perdre’s res.

·         Mite de Cronos, devorador de vida. Mite de Perséfone. Idea d’infern.

·         Apunts
2h. El Mite de La Caverna de Plató.

Sobre les metàfores de la llum i l’ombra.

Relat i anàlisi del mite.

·         Relat del mite i anàlisi de les metàfores més significatives.

·         Anàlisi visual de “l’escena dels fets” (on situa Plató la cova, el foc, la pendent, el sol, …). Projecció de diverses representacions del mite.

·         Representació lliure del mite

2h. ·         L’escola a l’antiga Grècia

Origen grec de la paraula escola: esjolé, creada per formar als fills de les famílies lliures (tants nois no saben ben bé perquè serveix una escola …):

ü  L’esjolé com a via d’aprenentatge dels fills de les famílies lliures.

ü  Sobre la diferència de mentalitat entre els homes i dones nascuts lliures i nascuts esclaus.

ü  La tauleta de cera i el punxó, estris bàsics d’aprenentatge.

·         Debat en grup sobre el significat de Llibertat

·         Escriure en català i llatí les següents sentències del filòsof romà Seneca sobre la percepció del temps:

“No és que tinguem poc temps, és que n’hem perdut molt”

Non exiguum temporibus habemus, sed multa perdidimus.

“La natura no ha concebut res perquè sigui immòbil”

Nihil ita ut immobile esset natura concepit.

Els alumnes tradueixen les dues sentències del llatí al grec amb el suport de la projecció d’una taula d’equivalències dels dos alfabets.

2h. ·         Activitat d’escriptura amb cera fosa i punxó: cada alumne fa la seva pròpia tauleta amb cera fosa per escriure a continuació sobre ella la traducció al grec de les dues sentències.
1h. ·         Aparença i realitat: l’engany visual ·         Projecció d’enganys visuals.

·         Debat de grup sobre cóm les aparences afecten el nostre dia a dia (amb els companys, etc)

1h.   ·         Dibuix de la il·lusió òptica d’un forat (a partir de vídeotutorial)

1h.

·         Continuació dibuix il·lusió òptica d’un forat.
2h.

·         L’instant i el Temps

Tornem a connectar amb el tema de la percepció del temps que ja havíem tractat en el Tema 1. Però aquesta vegada ens centrem en el valor de l’instant, en la gran diferència existent entre el pas del temps i el temps realment viscut. Entenem que la reflexió que aporta Jorge Bucay en el compte de El buscador s’ajusta exactament a la nostra intenció.

·         Projecció del relat animat del compte.

·         Lectura grupal del mateix compte.

·         Intervencions dels alumnes exposant en públic el record instants valuosos.

2h. ·        Una aproximació al Taoisme

Metàfora del Ying i el Yang.

El llibre del Tao.

El jaiku.

·         Lectura i anàlisi grupal d’un capítol del Tao-Te-King.

·         Lectura i anàlisi grupal d’una selecció de jaikus.

·         El dibuix i l’escriptura entesos com una unitat a la cultura xinesa tradicional. Projecció d’exemples.

2h. Concepte d’ideograma: cal·ligrafia Yong ·         Procediment d’escriptura amb cal·ligrafia Yong.

·         Activitat amb tinta xina sobre paper d’arròs: aplicació del procediment en la creació de dos jaikus en cal·ligrafia Yong a partir d’una selecció d’ideogrames.

1h. ·        Una aproximació a la Teoria de la Relativitat

La Relativitat de la velocitat (exemple del tren i el cotxe, del tren i la pilota, …).

La velocitat de la llum és absoluta.

·         Demostració de la relativitat de la velocitat utilitzant un cotxe elèctric de joguina amb fars.

·         Apunts visuals sobre la relativitat de la velocitat.

·         Projecció d’una animació explicativa del concepte de relativitat.

1h. La velocitat de la llum com a peça fonamental per entendre la dimensió espai-temps.

Sobre la deformació de la dimensió espai-temps. Quina forma té l’univers?. L’univers és infinit?

·         Demostració de la deformació de la dimensió espai-temps utilitzant un llençol i una bola de ferro.

·         Representació visual de la deformació de l’espai-temps (a partir de vídeotutorial).

2h. ·         Activitat amb acuarel.la: galàxia (a partir de vídeotutorial)

OBSERVACIÓ: l’activitat Representació visual de la deformació de l’espai-temps sumaria un valor afegit si disposéssim d’ordinadors adequats per treballar amb el programa Photoshop (eina Malla, etc.)