Recreem la cambra funerària de Tutankamon

Passat el segon trimestre, volem compartir amb tothom el Projecte d’àmbits SAE que hem realitzat a 1r d’ESO, que duu per títol “La cambra funerària de Tutankamon”.

L’objectiu que ens vam plantejar era donar resposta a un encàrrec: el Departament d’egiptologia d’una reconeguda universitat europea ens va demanar que realitzéssim una recreació de la cambra funerària del faraó Tutankamon, ja que l’actual estava deteriorada a causa de l’impacte del turisme i necessitava ser restaurada. Aquesta recreació seria exposada públicament al final del projecte per tal de valorar-ne el resultat.

Per tal d’arribar a aquest objectiu l’alumnat havia d’organitzar-se en un procés de treball esglaonat, adoptant el paper d’historiadors/es, de restauradors/es i d’arqueòlegs/gues.

En un primer moment (dins aquest paper d’historiadors/es), l’alumnat es va organitzar en Grups Base amb l’objectiu d’informar-se i compartir el coneixement sobre les diverses temàtiques de l’Antic Egipte que es representarien a la cambra: història, estructura social, economia, religió, vida quotidiana, vida i mort, tombes, procés de momificació, escriptura i escribes, riu Nil i el faraó Tutankamon. Aquesta fase del procés de treball va concloure amb una exposició oral de cada Grup Base per tal de poder tenir el major coneixement possible sobre la cambra i l’Antic Egipte. Aquesta informació hauria de ser útil per a l’exposició pública.

El següent pas (dins el paper de restauradors/es), l’alumnat dividia el seu procés de treball en dos rols diferents: per una part, cada Grup Base havia de dissenyar un espai concret de les parets de la cambra i inserir imatges i textos tractant la seva temàtica. Per altre banda, un component de cada Grup Base assumia el rol d’expert de dissenyador/a de la cambra. Aquest Grup d’experts tenia per objectiu prendre decisions per tal d’aconseguir realisme i unitat de criteri a la cambra i homogeneïtat i continuïtat entre els dissenys dels diversos murals temàtics. El disseny era una part essencial del procés de treball, ja que el mural final havia de ser el més fidedigne possible: havia de ser una representació a escala del mural final. Alguns grups base van treballar de valent i altres van tenir més dificultats per posar-se d’acord i tenir en compte les decisions del grup d’experts… i es nota.

El procés de restauració va finalitzar amb l’execució dels dissenys sobre el paper que decoraria les parets de la cambra i la seva recreació en l’espai que tenien assignat.

Com podeu observar, cada cambra funerària té les seves característiques pròpies, tot i les semblances entre elles…

CAMBRA FUNERÀRIA 1r ESO A

CAMBRA FUNERÀRIA 1r ESO B

CAMBRA FUNERÀRIA 1r ESO C

El procés de treball d’aquest projecte va finalitzar amb l’alumnat assumint el paper d’aqueòlegs, ja que cada Grup Base havia de realitzar una visita guiada de la cambra funerària a un grup d’alumnes de 3r de primària del propi centre, la classe dels “Arqueòlegs”. Va ser l’alumnat de primària, a través d’una rúbrica creada a tal efecte i treballada per la seva tutora a les seves classes, qui va avaluar la visita que va realitzar l’alumnat de 1r d’ESO.

Finalment, us deixem amb un recull d’imatges de les tres classes de 1r: del procés de treball, de les cambres i els seus murals temàtics i de les visites guiades a l’alumnat de 3r de primària. Felicitats a tots/es per aquest projecte, alumnat de 1r d’ESO i de 3r de primària! Un agraïment molt especial a la Laura Lázaro pel suport i la confiança en aquest projecte! Aprendre importa!

FLICKR – 1r A

FLICKR – 1r B