LA CULTURA POPULAR A L’ESCOLA. Les festes populars, materials digitals és un projecte de creació de materials de treball al voltant bàsicament de les principals festes i cicles festius del nostre calendari. De cada festa o cicle festiu se n’ha elaborat un curs dirigit a l’alumnat dels últims cursos de la primària i un altre pensat per a la secundària. Per a la seva elaboració s’ha emprat el Moodle.

El projecte consta de tres subcategories: Professorat, primària, secundària, cadascuna amb els corresponents cursos:

  • Professorat. Té un únic curs, pensat per a mestres i professorat. La seva finalitat és presentar el projecte.


Si voleu consultar tot el projecte, l'adreça és http://agora.xtec.cat/se-osona/moodle
Per accedir-hi com a professorat no editor, feu servir l'usuari mestre i la contrasenya mestra o l'usuari professor i la contrasenya professora.


Tots els cursos han estat elaborats tenint en compte que puguin servir com a:
  • Model per treballar, en el marc curricular, la festa o el cicle festiu corresponent, englobant diferents àrees o matèries del currículum. Per tant, l’estructura del curs es basa en la programació que hi ha incorporada.

  • Font de recursos i activitats que puguin aprofitar-se i incorporar-se en la programació que el centre faci al voltant de la festa o cicle festiu concret.


En tots els cursos, tant de primària com de secundària, s’ha procurat que s’hi treballin almenys els següents aspectes:

  • Orígens i història de la festa i les seves diferents manifestacions festives.

  • El desenvolupament de la festa o del cicle festiu.

  • Exemples de manifestacions festives. En la mesura del possible se n’han incorporat dels diferents territoris de Catalunya i en alguns casos dels Països Catalans.

  • La relació que sovint tenen aquestes festes amb altres de països diferents o, fins i tot, el caràcter universal d’algunes d’elles.

  • La relació de la festa o del cicle festiu amb altres elements de la cultura popular com feines i oficis artesanals, llegendes, danses i cançons, refranys, gastronomia, etc.

_______________________________________________________________________________________________________________
En tots els cursos, tant de primària com de secundària, hi consta la programació general del curs i un setè tema amb un seguit d'enllaços sobre els diversos aspectes que s'hi treballen a més de la bibliografia i webgrafia emprades en l'elaboració dels continguts.



Curs: El cicle de Nadal. Se situa l'alumnat en l'arribada del cicle nadalenc, emmarcada en el període de la seva preparació i es presenta esglaonadament el conjunt de festes, costums i tradicions que el configuren:
    • La festa de Nadal i la seva relació amb les antigues celebracions paganes de l'arribada del solstici d'hivern.
    • El dia de Nadal i la gran riquesa de costums i tradicions que l'envolten.
    • La riquesa del costumari popular expressada a partir dels pessebres i els Pastorets.
    • L'alegria, disbauxa i il·lusió que ens aporten l'arribada de l'any nou i el dia de Reis, per acabar amb la dolçor de les neules i els torrons i l'alegria de les nadales que acompanyen tot el cicle.

Autor/a: Josep Roquer i Soler
Llicència ús: Creative Commons: Reconeixement – NoComercial – CompartirIgual (by-nc-sa)

En aquest curs de moodle es treballa el text instructiu a partir d'escriure les instruccions de jocs que trobem a la web.

Es detalla la seqüència del procés en 5 apartats:

En el primer l'alumnat troba un llistat de jocs per tal de navegar lliurement i triar el joc que després hauran d'explicar.

En el segon apartat trobem les pautes: un exemple de text instructiu, l'AWALE, i  un enllaç d'ajuda per tal de tenir clar com s'estructura una frase i el text instructiu.

En el tercer apartat, "Ens organitzem", aquest curs de moodle ofereix una wiki per tal que cada alumne posi el seu nom i el joc triat, d'aquesta manera es pot evitar la repetició de textos.

En el quart apartat hi ha el fòrum per tal d'entrar i elaborar el text instructiu del joc triat.

I en el cinquè i últim apartat s'ofereix  la possibilitat de crear un joc a la web amb Scratch. 

Autor/a: Anna Pérez; Núria Cervera
Llicència ús: Creative Commons: Reconeixement – NoComercial – CompartirIgual (by-nc-sa)

Per a que penseu, per a que us relaxeu o no, però per a que us ho passeu molt bé.
"Aquest projecte ha estat realitzat en el marc del curs de formació telemàtica "D-204-Ús i dinamització de Moodle" del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya durant el curs 2009-2010."

Aquest projecte és un exemple de l’ús que es pot fer del Moodle per treballar les diferents àrees d’un curs o cicle.
Està dividit en quatre grans temes centrals: llengua catalana, matemàtiques, coneixement del medi i projectes. Evidentment no correspon a tots els temes que es poden arribar a treballar i per tant sempre es poden anar afegint temes, activitats o recursos segons les necessitats del moment.
Els recursos i les activitats estan destinats a informar i/o a reforçar conceptes treballats amb anterioritat a l’aula d’una forma més motivadora pels nens i, en altres casos (El meu pas per l’escola, Relat col·lectiu, La nostra revista), els nens podran treballar de manera col·laborativa.

Creative Commons License
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-Compartir Igual 3.0 Espanya de Creative Commons

Autor/a: M.Carme Expósito
Llicència ús: Creative Commons: Reconeixement – NoComercial – CompartirIgual (by-nc-sa)

Fem practiques amb el moodle