Entrevista a la Pilar Pelegrí, campiona de petanca

Dins del projecte interdisciplinari dels esports, un grup d’alumnes de 3r i 4t hem entrevista la Pilar Pelegrí, campiona d’Espanya de petanca. Us deixem l’entrevista!

La Pilar és una gran amiga de l’escola, és mestra de música d’extraescolars i fa anys que fa classe a la nostra escola. Però a més, és una gran jugadora de petanca. Ahir dilluns 11 de juny va venir amb la seva filla Paula per que li poguéssim fer una entrevista.

Per què vas començar a jugar a petanca? Vaig començar als deu anys. És un joc originari de França que vol dir “peus tancats” en francès. Un senyor francès que vivia al meu poble hi jugava, i m’hi vaig aficionar. El meu pare i el meu germà també s’hi van aficionar. Ells no han jugat més, però jo sóc més bona i això m’ha fet continuar.
És la petanca un esport amb normes? Sí, hi ha moltíssimes normes. Per exemple, no trepitjar el cercle que hi ha al terra o passar més de 30’’ entre tir i tir. També hi ha un àrbitre que xiula quan comença i acaba la partida i decideix quan hi ha jugades poc clares. A la petanca també hi ha targetes com al futbol. N’hi ha de grogues i de vermelles. Una vegada jo vaig xafar el cercle i l’àrbitre em va treure una targeta groga. Si te’n treuen una de vermella, t’expulsen. Jo tinc el títol de Tècnic Nacional i puc ser entrenadora també.
Qui és la millor de la teva categoria? La millor de la categoria és la Charo (Rosario) Inés. És d’Alacant i ha estat campiona del món. Actualment ja no juga a petanca sinó que és seleccionadora nacional.
Quantes hores dediques al dia o a la setmana a entrenar? De mitjana tres hores setmanals tot i que actualment poques perquè no tinc cap campionat. Sempre depèn de si hi ha campionats o no. Llavors, els dies previs entreno més hores i si no faig competició no entreno tantes hores.
Quina es la màxima classificació que has aconseguit? He estat campiona d’Espanya l’any 1998 a Eivissa, per equips, amb el Torregrossa. Però individualment vaig ser segona d’Espanya.
Jugues individualment o per equip? Jugo de les dues maneres: individualment (sola), o per equips, amb parelles, que es diu dupletes o en equips de 3, que es diu tripletes.
Formes part d’algun equip? Sí, actualment jugo a Barcelona i formo part de l’ equip C.P.(club petanca) El Castillo, de Castelldefels. Hem estat campiones de Primera Divisió.
Porteu uniforme per jugar? Sí, el meu és de color verd. Si juguem per equips l’hem de portar igual. Un dia fins hi tot ens van mirar si portàvem les sabates iguals. Un altre dia es va posar a ploure i com que juguem a l’aire lliure vam haver de comprar uns impermeables tots iguals.
Quanta estona dura una partida? Una partida pot durar entre 1h i 2h. Abans podien durar moltes hores perquè no anaven amb temps, però ara ja van amb temps. Un cop vaig veure una partida que va durar 4 hores.
Quin es el màxim de persones que poden jugar una partida? Hi ha de individual que són 1 cada equip, dupletes que són 2 a cada equip i tripletes que són 3 a cada equip.
Quins materials són necessaris per jugar a la petanca? Fan falta 3 boles grans de ferro per jugador i un bolitger de plàstic (una bola més petita) i una cinta mètrica. En un partit individual necessitem 3 boles per persona i en total 6 boles, en un partit de dobletes 3 boles per persona, per equip 6 i en total 12, en un partit de tripletes 2 boles per persona, per equip 6 i en total 12.
Qui són els millors en aquesta disciplina? De categoria femenina la Charo Inés i de categoria masculina el Mario Basconte. També hi van haver els germans Roig que van ser molt bons.
Has vist mai algú fent trampes ? Sí, com per exemple trepitjant una mica el cercle, tirant la bola malament, escopinar-se a la mà o mullar el mocador . De fet, jo també n’he fet alguna: el cercle estava marcat al terra, tots estaven a l’altra punta i hi havia pilotes davant del bolitger i vaig sortir del cercle i així vaig guanyar i quan algú feia alguna trampa jo em contes de dir-li al àrbitre no li deia. Acostumo a callar i aguantar enlloc de protestar.
Hi ha lligues de petanca? Si que n’hi ha, hi ha 6 lligues de categoria femenina, i més de categoria masculina. La més alta de totes és la Primera Divisió.
Guanyes diners? Si, normalment no donen diners però també es pot guanyar pernils, trofeus…El meu primer trofeu va ser un ambientador, un desodorant i una botella de detergent. Ho vaig guanyar quan tenia 11 anys, jugant amb un equip de nens i vaig quedar l’última i em va tocar aquests productes de la marca patrocinadora.
Quin es el teu proper objectiu? Vull tornar a ser campiona de Catalunya.
Que sents quan jugues? Sento molt nerviosisme i emoció.