Hort i mediambient- Escola verda

El Projecte d’Hort ecològic és pioner i innovador en el municipi de Sta. M. De Palautordera a més de participar en el desenvolupament sostenible del municipi.

El Projecte de Cuina-Menjador de l’Escola, està íntimament lligat al de l’Hort Ecològic ja que formen part d’una mateixa filosofia de vida. Una part important de les verdures que nens i nenes mengen al Menjador de l’Escola les han plantat, regat i cuidat ells mateixos.

El Projecte Hort forma part del Projecte educatiu de l’Escola Matagalls com a eix transversal. La Comissió d’Hort, és la que dirigeix i distribueix  les feines i fa la coordinació de l’hort tenint en compte les necessitats educatives i les de la cuina-menjador.

Vídeo:

A l’hort de l’escola, els nens i nenes acompanyats pels adults, mestres, mares, pares i avis pagesos, i el conserge, hi planten tomàquets, cols, api, pèsols, enciams i escaroles, mongetes, maduixeres, carbasses i carbassons, julivert, coriandre, farigola, sàlvia,romaní, gira-sols, espernallac, camamilla… És una bona manera d’apropar-nos a la terra, de tocar-la, d’olorar-la, d’embrutar-nos i, sobretot “d’aprendre de la terra tot el que la terra ens pot ensenyar”.

Treballem l’hort amb els avis pagesos, mestres i alumnes creant vincles i interrelacions generacionals bàsiques en el creixement i maduració de l’infant.

Entenem l’hort ecològic com a suport didàctic pels alumnes però també com a mitjà per treballar l’Educació Ambiental  com a instrument pedagògic integrador

Optem per un hort ecològic, lluny de l’agricultura convencional. Per això, a l’escola, és important tenir una compostadora que formi part d’aquest cicle i d’aquesta manera apropar-nos a una cultura de la sostenibilitat.

Aquest Projecte és el resultat d’una preocupació d’una part important del claustre actual amb el compromís i la conducció de l’equip directiu i la implicació de la comunitat educativa.
D’aquesta manera, al menjador escolar, vam començar ja a seleccionar els residus en els contenidors de diferents colors separant la matèria orgànica que properament portarem a la compostadora, a cada aula hi ha el contenidor de paper, cada nen i nena porta l’esmorzar a una carmanyola per a no utilitzar el paper d’alumini altament contaminant…

Un aspecte important a tenir en compte, és que, aquesta activitat de l’hort ecològic escolar és utilitzada com a instrument pedagògic i d’aprenentatge, a la vegada que integradora i de servei a la societat en el vessant de la sostenibilitat. També una eina d’inclusió com a escola inclusiva que som. Per això el personatge del conte és un tomàquet xerri de la varietat bombeta de color groc, com a tret diferenciat  que el fa ser “especial”. És un homenatge als nens “especials” que “treballen” l’hort de l’Escola.