Sant Jordi 2024

Ben aviat celebrarem a l’Escola Sant Jordi/na!

Com sabeu, ens agrada que les famílies visqueu les festes de ben a prop!  Per aquest motiu, us fem extensible dues de les propostes a les quals ens agradaria molt que hi participéssiu.

23-24 COLÒNIES COMUNITAT DE PETITS

Els infants de la Comunitat de Petits hem gaudit de l’entorn natural i de la casa de colònies l’Ocell de Corçà. Hem fet un munt d’activitats amb el grup de monitors: contacte amb els animals de granja, passejada fins el Turó de Puig Rodó, joc de nit a la recerca del tresor, elaborar un pot de la calma…

L’autonomia personal, el treball en equip i conviure amb els companys i companys de la Comunitat ha estat un gran aprenentatge i una experiència enriquidora. 

Podeu clicar la imatge per veure l’àlbum de fotografies.

Mostra de teatre infantil

El proper divendres 19 d’abril de 2024 s’inicia la 30a Mostra de Teatre Infantil de Palamós. Podrem veure 12 obres de totes les escoles del municipi amb més de 400 participants d’entre 6 i 12 anys.

L’Escola La Vila participa amb dues obres:

Cinquè representarà l’obra “Llegendes de la Costa Brava” el dimarts 30 d’abril a les 20h.

Tercer representarà l’obra “Com estàs pantera rosa?” el diumenge 12 de maig a les 12h.

Les entrades de totes les obres de la Mostra són numerades i gratuïtes! Estan a disposició a  www.lagorga.cat

Podeu consultar tot el programa en el següent enllaç.

La Cloenda serà el divendres 17 de maig.

EL TREBALL DE LA FIGURA HUMANA A I3

Dins el currículum d’Educació Infantil un dels objectius principals en el marc del primer eix: “Un infant que creix amb autonomia i confiança” és progressar en el coneixement i domini del cos.

Són moltes, i grans, les conquestes psicomotrius que els infants fan dins els anys que dura el segon cicle d’educació infantil. Són anys de prendre consciència del propi esquema corporal, del to muscular, de progressar en el domini de destreses i en l’adquisició de seguretat i autonomia dins l’espai, i d’establir la preferència lateral. 

Així, per exemple, podem referir-nos al desenvolupament del moviment en el gest gràfic: des del gargot fins a la precisió gràfica (dibuix, escriptura, encaixos…), des de la mà fins al domini d’estris (pinzell, retoladors, teclat o llapis), etc. 

El coneixement i posterior representació de la figura humana passa per conèixer les diferents parts: el cap, el coll, el tronc, les extremitats i dins de cadascuna d’aquestes parts quins òrgans hi trobem: la cara amb ulls, nas, boca, orelles…, al tronc el melic, la panxa, el cul, i les extremitats braços i cames i les mans i els peus. 

Amb l’ajuda de  de la base d’orientació que treballem amb els infants i de diferents activitats i jocs arribem a la representació del nostre cos.

Cliqueu a la imatge per veure’n més

Sortida de 5è al Teatre Nacional de Catalunya

Els alumnes de 5è el passat divendres 22 de març vam visitar el Teatre Nacional de Catalunya. Allà vam realitzar la visita al teatre; coneguent diferents espais amagats del teatre. També vam realitzar un taller d’escenificació de diferents etapes històriques, va ser molt divertit! Ha anat molt bé poder vincular la sortida la sortida amb el teatre que estem treballant. Prepareu-vos, us esperem el dia 30 d’abril!!!!

Clica per veure algunes imatges de la visita al TNC:

Joc de ritme a l’hora de música!

Per iniciar les sessions de música, amb els i les alumnes de 5è i 6è, hem estat treballant el joc de ritme: Everybody clap now! Vam començar aquesta rutina el mes de gener i l’hem finalitzat  el mes de març. Mica en mica hem anat aprenent els diferents moviments que ens exigien coordinació, concentració i sobretot ritme! Per celebrar que ja ens havíem après tot el joc i que ens sortia d’allò més bé, vam realitzar-ho de la següent manera:  els i les  alumnes de 5è van realitzar el joc davant el Teatre Nacional de Catalunya. Els i les alumnes de 6è ho van fer a la platja gran de Palamós.

Si cliqueu a l’enllaç ho podreu veure!

Everybody clap now

 

Compàs de 2

Un dels objectius que ens plategem a les hores de música és treballar i aprendre, però al mateix temps gaudir. Per aquest motiu amb els i les alumnes de 2n, durant els  mesos de febrer i març, hem entès i après què és el compàs de 2 i com podem utilitzar-lo. A través de contes, jocs, moviments corporals, cançons i material, anem consolidant sabers essencials del llenguatge musical.

Cliqueu a l’enllaç per visualitzar moltes de les coses que hem fet.

Compàs de 2

Rellotge musical

A l’aula de música tenim rellotge nou! És un rellotge musical, ja que en comptes de dir-nos les hores amb els números habituals, hi ha diferents ritmes que combinats sumem l’hora del rellotge.

Amb alguns cursos ens vam proposar el repte d’esbrinar com funcionava!

Gràcies Lourdes per aquest regal tan especial!

Qualitats del so: El timbre dels instruments

Amb els i les alumnes de I4 i I5 hem treballat les diferents qualitats del so. Vam iniciar aquesta tasca amb la intensitat, després altura, la durada i finalment el timbre. Aquest darrer ha sigut el protagonista de les sessions de música durant el mes de març. Hem treballat de diferents maneres, cantant, manipulant, escoltant, jugant…Per acabar vam descobrir l’instrument més important que tenim les persones: la veu!

A l’enllaç trobareu imatges d’algunes activitats que hem anat fent.

Timbre

L’AIGUA A 4t

L’alumnat de 4t ens hem convertit amb uns autèntics experts sobre l’aigua.  Tot allò que vam aprendre al primer trimestre, estats de l’aigua, estructura interna de cada estat i canvis d’estat, ho hem ampliat donant sentit a la importància de l’aigua en aquests moments de sequera tan extrema. Hem pres consciència del camí tan complex que fa l’aigua fins arribar a casa nostra i com posteriorment, aquesta aigua torna al medi després de passar per diferents fases de neteja a la depuradora. Paral·lelament, per entendre bé la depuradora, vam realitzar un taller on vam construir-ne una i vam poder observar directament com l’agiua bruta es netejava, per fer-nos una petita idea del que passa a una depuradora.  Però a més, hem après que a la natura l’aigua també segueix un cicle: el cicle natural de l’aigua. I no us penseu que acaba aquí el nostre aprenentatge ja que també hem conegut perquè en el nostre cos és tan important l’aigua.

Aquests aprenentatges ens ha servit per valorar el tresor que és l’aigua i per convence’ns que ara més que mai, cal estalviar-la. Per això hem ideat diferents propostes que ens poden ajudar a aconseguir aquests objectius. Hem creat pòsters molt vistosos amb Canva que hem enganxat per l’escola.

Tot aquest recorregut, ha finalitzat amb la realització d’un taller sobre l’aigua a l’Escala i amb una exposició als nostres companys i companyes de primària de l’escola.

Així que ja ho sabeu, si teniu algun dubte sobre l’aigua, contacteu amb els i les alumnes de 4t!

Us deixem un recull audiovisual de tot aquest procés.

Vídeos Cicle urbà de l’aigua.

Fotos taller de l’aigua a l’Escala

Notícies Emergència per sequera

Pòsters mesures per estalviar aigua

Hem realitzat les jornades multiesportives escolars!

Aquesta setmana l’alumnat de 1r fins a 6è ha gaudit de les segones jornades multiesportives escolars que s’han portat a terme al nostre municipi. Dilluns (5è i 6è) van realitzar la seva activitat en el paratge natural del Cap Gros fins al castell de Sant Esteve de la Fosca. Dimecres (3r i 4t) i dijous (1r i 2n) van fer ús de l’estadi municipal per portar a terme les diferents activitats que hi havien preparades. Han estat unes jornades genials!

ELS MINIMOS A I4

ELS MINIMONS A INFANTIL

Els minimons són una expressió de joc simbòlic lliure no estructurat, en què els infants representen de forma real moments de la vida quotidiana o escenaris imaginaris a petita escala, fent servir tot tipus de materials, ja siguin estructurats o no, peces soltes i objectes del dia a dia.

A les aules d’I4, els minimos sempre formen part de les propostes d’aula ja que ens permeten treballar tota una sèrie d’habilitats com la imaginació i creativitat, el vocabulari, la motricitat fina, la intel·ligència sensorial, la paciència i la concentració,…

Per altra banda amb aquest tipus de proposta s’està activant tota una bateria de jocs diferents: com els jocs de construcció, de coneixement científic, …, tan importants en el desenvolupament dels infants.

Els minimons es poden crear a qualsevol lloc i acostumen a ser espais acotats, en què els infants van afegint personatges, objectes o coses que els ajuden a representar allò que tenen al cap.

És un espai dinàmic i en constant transformació, on els nens i les nenes deixen de ser els protagonistes directes per traslladar l’acció a petits ninots o animals que viuen dins d’aquests minimons que han creat, i que ells i elles mateixes dirigeixen com volen.

L’objectiu final no és el resultat estètic del minimón en si mateix, sinó el que passa mentre els infants juguen i  creen…

2n. Visitem el Museu de la Pesca

El divendres 23 de febrer al matí els nens i nenes de segon vàrem fer una sortida per la vila.

Primer de tot vàrem anar al far a esmorzar. Allà la Carme ens va explicar una llegenda sobre una princesa i un gegant que ens va semblar molt interessant.

Després vàrem anar al Museu de la Pesca. Allà ens esperaven uns monitors que, després de veure un reportatge, ens varen portar a fer una visita pel museu. Vam veure un vaixell de fusta, màquines antigues, una xarxa, maquetes amb els diferents tipus de pesca que practiquen els pescadors de Palamós, etc.

Després vàrem poder veure i tocar alguns dels peixos que trobem a la nostra costa.

Us recomanem aquesta visita perquè a nosaltres ens va agradar molt.

Si voleu veure les fotos de la nostra visita cliqueu aquí.

Visita pedagògica

El dijous 21 de març vindran a visitar La Vila un grup de professionals italians, amb l’objectiu de fer xarxa entre professionals del món educatiu i conèixer el nostre dia a dia a l’escola.

Són un grup de professionals que treballen a la Cooperativa La Clessidra i venen acompanyats de la Laura Malavasi (és pedagoga, formadora i consultora que s’ocupa de projectes de formació i coordinació pedagògica per serveis de 0-12 anys en moltes regions d’Itàlia i també col·labora amb la Universitat de Parma)  que ha estat a l’escola  en diverses ocasions.

Venen a conèixer la mirada pedagògica  de l’escola:  reflexió sobre el concepte d’infant, el paper del mestre, els espais interns i la connexió amb l’exterior, la metodologia de treball…

Després d’aquesta experiència, tenim la gran sort que dos professionals del centre podran viatjar a Itàlia i formar part d’un viatge d’estudis on es podrà visitar centres de la zona de Mòdena i conèixer el seu funcionament.

Activitat Zero Barreres a 5è!

El passat 12 de març l’alumnat de 5è va realitzar una jornada inclosa en el projecte Zero Barreres de Palamós, amb l’objectiu de fomentar a les escoles la cultura de la integració de les persones amb discapacitat. Aquesta activitat es va portar a terme al pavelló municipal de Palamós conjuntament amb el CEE Els àngels. Tots plegats vam gaudir d’un matí on vam poder practicar el “Boccia”, esport paralímpic molt popular.

I5 TÉ UN NOU REPTE: EL DIBUIX A L’AIRE LLIURE

Els infants d’I5 hem fet una sortida al Parc del Convent dels Agustins amb l’objectiu d’afrontar un nou repte: dibuixar dos dels elements que es conserven del  Convent dels Agustins: el claustre  i la rosassa i l’òcul.

Ha estat una activitat dinàmica i enriquidora on  els infants han anat aturant la mirada en el seu entorn, en la forma de les pedres, la composició dels elements… El seu traç s’ha anat traçant en el full i sovint anava acompanyat de paraules que reforçaven la seva expressió artística. 

En acabat, el resultat els ha sorprès. Un repte aconseguit amb satisfacció.

I5 CONTE: Visca les ungles de colors!

El  dimecres 5 de març els infants d’I5 vam rebre la visita a l’aula d’una formadora de l’equip «Sigues tu» (DIPSALUT) per  oferir-nos una proposta pedagògica relacionada amb el conte «Visca les ungles de colors!». Aquest conte explica la història d’en Joan, un nen a qui li agradava pintar-se les ungles.  (Podeu escoltar-lo si cliqueu al damunt del títol.) 

Durant la sessió, d’una durada d’uns 50 minuts, la formadora ha explicat el conte i ha proposat diverses dinàmiques de grup, tot plegat amb la intenció d’ajudar a reflexionar als infants sobre les diferents expressions de gènere i el respecte a la diversitat, també permet treballar les habilitats d’empatia i pensament crític, entre altres aspectes.

Els infants han participat activament del taller i han gaudit molt de les propostes!!! Podeu clicar damunt la fotografia per veure unes imatges de l’activitat.

PREPAREM EL TEATRE DE 5è!!

Els alumnes de 5è estem preparant l’obra de teatre “Llegendes de la Costa Brava” que representarem per la 32ª Mostra de Teatre Infantil de Palamós d’aquest any. Us volem informar que l’obra es realitzarà el proper 30 d’abril a les 20h. Les entrades es posaran a la VENDA el pròxim 18 de març a les 9h del matí en aquest enllaç: https://www.lagorga.cat/espectacle/920

Per tal d’aprofitar al màxim el treball de l’obra, hem estat treballant el text teatral i l’origen del teatre per poder conèixer les principals característiques del teatre i saber d’on partim i què estem treballant. També hem  llegit el guió i hem conegut diferents Llegendes de la Costa Brava (molt focalitzat a les de Palamós). A continuació hem atribuït a cada personatge de l’obra un alumne, per anar-se familiaritzant amb el paper i el rol que duran a terme durant l’espectacle, d’aquesta manera poden anar memoritzant el guió i interpretant el seu personatge.

Una altra activitat que hem dut a terme consistia en diferents propostes per practicar la interpretació i deixar-se anar sobre l’escenari. Aquests exercicis pretenien que els alumnes adquirissin competències per gestionar emocions, parlar amb més seguretat en públic, controlar reaccions i emocions i ser conscients dels elements no-verbals que influeixen a la comunicació. Realment han estat exercicis molt profitosos i que ha permès treure el millor de cada alumne pel que fa a expressió i interpretació.

Pensem que la preparació de la Mostra de Teatre és un bon moment per desenvolupar certes competències, per fomentar la motivació i treballar de manera transversal. Realment els alumnes són els protagonistes i permet fomentar hàbits de conducta que potencien la socialització, tolerància i cooperació entre els companys. També  fa que siguin autoconscients del seu cos, la seva veu i les seves estratègies comunicatives.

També considerem molt apropiada la mostra, ja que permet realitzar una activitat conjunta entre els dos grups de 5è i fa que es relacionin més entre ells i interactuïn.

Considerem que l’obra també és una bona oportunitat per seguir apropant-nos al territori i al patrimoni local de la zona. Ja que enguany vàrem fer l’exposició dels 90 anys de l’escola, fer una obra sobre Llegendes de la Costa Brava fa que coneguem i ens apropem més a la vila de Palamós i tot el seu entorn.

Clica la següent foto per veure la galeria amb algunes activitats.

 

6è NOTÍCIES

A llengua treballem les diferents tipologies de text i una d’elles és la notícia i els alumnes de 6è han redactat les seves  aprofitant el carnaval, una festa que es viu i es gaudeix molt tant dins com fora de l’escola. Ells han imaginat que són periodistes i han redactat una notícia d’aquest carnaval 2024. Aquí trobareu els resultats finals.

A 1r celebrem el 8 de març, dia de la dona

El divendres 8 de març els nens i nenes de 1r vam celebrar el dia de la dona.Vam començar mirant contes i llibres on ens parlessin de dones importants de la història i vam treballar alguns contes clàssics millorats i sense els atributs de gènere.

Els llibres van ser Lluitadores de Cristina Serret i Wuji House, 3 llibres de la col·lecció Els meus petits herois ( Jane Goodall, Florence Nigtingale i Frida Kahlo) i la Princesa Kevin de Michael Escoffier i Roland Garrigue.

Després vam dibuixar una dona important per cadascú dels alumnes  i vam exposar els treballs al passadís de la comunitat de mitjans.

Aquí podeu veure una mostra dels treballs ( en breu)