Ús del WhatsApp de classe

WhatsApp és una grandíssima aplicació, que ens permet comunicar de manera rapidíssima amb moltes persones alhora i a qualsevol distància. Però hem de saber gestionar un grup de whatsapp escolar ja que no és el mateix que un grup d’amics o de família. Per aquest motiu, i per evitar possibles mals entesos, us deixem algunes recomanacions que segur que seran de gran utilitat.

1) Ser respectuós: no fer comentaris ofensius de cap mena.

2) No fer comentaris precipitats: deixar passar un temps prudencial abans de respondre; no respondre missatges a cop calent.

3) Posar en dubte la credibilitat dels continguts: escatir-ne la veracitat i no fer judicis de valor previs.

4) Evitar alarmes innecessàries: una cosa que afecta un individu no ha d’afectar necessàriament a tothom.

5) Vigilar amb les etiquetes: no crear imatges falses de les persones (professors, estudiants, mares o pares).

6) Tenir present la descontextualització: donar importància al context de producció, recepció i reproducció de les notícies o comentaris.

7) No explicar qüestions personals ni enviar missatges brossa (fotos, acudits o ‘mems’ que a nosaltres ens semblen divertits).

8) Evitar discussions personalitzades.

9) Tenir present ‘l’efecte grandària’: un comentari irrespectuós en un espai públic (com WhatsApp) pren una dimensió que fuig del nostre control.

10) Pensar en la imatge personal i familiar que es transmet.

11) No permetre que es falti al respecte a gent absent al grup, siguin alumnes, pares, professorat o qualsevol altra persona.

12) Emprar un vocabulari inapropiat

13) Evitar dir en grup allò que calia haver parlat directament amb a les persones afectades.

El mal ús d’una tècnica mai no podrà esdevenir prou argument contra el seu bon ús. Per a una escola –que cerca educar els seus fills i filles–és una meta més noble aconseguir que pares i mares siguin exemplars emprant el WhatsApp, que no pas simplement eradicar-ne l’ús.

Nati Cabrera, Doctora per la Universitat de Barcelona,  ho resumeix així: ‘El problema no és l’instrument sinó l’ús que se’n fa: una cosa és mantenir bones relacions amb la comunitat de pares i una altra convertir la relació entre pares en una agenda paral·lela que eviti que els nens facin l’esforç que han de fer per a assumir les seves responsabilitats.’

En l’educació dels vostres fills i filles, és clau que compteu amb una bona comunicació amb l’escola, el professorat i també els pares i mares dels amics i amigues dels fills.

Ens sembla molt convenient primerament que estigueu en contacte amb el tutor o turora de cada fill, per transmetre-us mútuament aquells petits detalls i consells que són tan importants per a la seva educació.

Pel que fa a la informació de l’escola, sabeu que compteu amb els newsletters i correus electrònics habituals i el web mateix, que podeu consultar sempre que vulgueu. Estem fet un gran esforç per transmetre-us puntualment tota la informació que necessiteu. Per descomptat, teniu obertes les portes de l’escola, sempre que vulgueu transmentre’ns algun aclariment o fer-hi alguna observació o suggeriment de millora.

En l’actualitat –mitjançant els smartphones– resulta molt fàcil la comuncació entre pares i mares d’un mateix curs. Aplicacions com ara WhatsApp són molt pràctiques perquè faciliten una informació immediata i un contacte directe entre tots. Des de l’escola us volem suggerir que quan organitzeu grups de WhatsApp, respecteu el dret a no participar d’aquests grups, ja que no hi ha cap obligació de ser-hi.

Cal que tinguem en compte, tanmateix, les diferents sensibilitats pel que fa a l’ús de l’smartphone. Per això us volem demanar que en aquests grups deixeu de banda les bromes, les fotos, els comentaris divertits, etc., que serien normals en altres contextos. Ens sabria greu que algunes persones s’esborressin d’un instrument tan bo perquè no volen estar consultant el mòbil per qüestions nímies. Esperem que ho entendreu. Com també que aquests grups no són el canal per a expressar dubtes sobre el funcionament de l’aula, inquietuds o suggeriments, i encara menys queixes, que derivarien fàcilment en la crítica dels absents.