Ambients a infantil

Aquest any hem començat a fer Ambients a Infantil. Els ambients són diferents espais d’aprenentatge, de relació i de comunicació on, a partir de diferents propostes, els infants poden actuar, observar, experimentar, construir, inventar, imaginar, compartir, relacionar-se, emocionar-se… i interactuar amb els altres. A més a més, al ser espais de lliure circulació els nens i nenes poden triar on volen anar i canviar d’ambient quan ho decideixin.

A l’escola fem Ambients barrejant nenes i nens de p3, p4 i p5. Tenim 5 Ambients i us ensenyem què fem a cadascun:

AMBIENT DE NATURA

En aquest ambient es crea un contacte amb la natura, tot buscant lligams afectius amb l’entorn. Els infants toquen, veuen, oloren, escolten i respiren els entorns verds de l’escola.

Anem per l’hort amb unes motxilles amb lupes grans i pots-lupa per observar algun petit insecte o planta. Manipulem amb els sentits, imaginem, creem i investiguem tots junts. D’aquesta manera coneixem millor l’entorn proper de l’escola.

AMBIENT DE LLUM I OMBRES

En aquest ambient els nens i nenes troben diferents materials on la foscor és la protagonista. A l’ambient també hi ha punts de llum com són el retroprojector, la taula de llum, lots de llum blanca i lots de llum ultravioleta, panells de llum,… Amb aquests punts de llum poden experimentar i crear amb diferents materials translúcids, tot creant un món màgic que ajudarà a no tenir por a la foscor sinó tot al contrari, a gaudir-ne d’ella.

AMBIENT DE LES CASETES (JOC SIMBÒLIC)

A les “casetes” que tenim a l’entrada d’Educació Infantil fem l’ambient de joc simbòlic. Aquí juguem a pares i mares, cuidem al bebé,  comprem al super, cuinem, anem al metge o a l’hospital, planxem, estenem roba, fem carreteres, conduïm el cotxe,  telefonem, etc.

Joc simbòlic és aquell joc en el què els nens i nenes imiten accions de la vida quotidiana del món dels adults. D’aquesta manera els infants poden interpretar el món que els envolta i fer-lo més comprensible per a ells. Interpretar i experimentar diferents rols des d’una manera lliure ajuda a consolidar diferents aprenentatges socials. És un joc que produeix satisfacció, alhora que facilita la socialització, el llenguatge i la comunicació.

AMBIENT D’ARTISTES

L’ambient artístic és un espai en el qual els infants tenen l’oportunitat de descobrir, experimentar, manipular, sentir, imaginar, gaudir, expressar i crear mitjançant una gran varietat de materials i tècniques  (dibuixar, pintar, punxar, retallar, enganxar, esquinçar,…). D’aquesta manera poden desenvolupar les seves capacitats expressives, representatives i artístiques. Es presenten diferents propostes i ells mateixos decideixen quina fer i com desenvolupar-la.

AMBIENT DE MOVIMENT

A l’ambient de moviment es duen a terme activitats de psicomotricitat on els nens i nenes poden experimentar el moviment i el joc en diferents racons.

Hi ha un espai “tou” creat amb teles, matalassos i material divers psicomotriu. També hi ha un espai on poden fer petites construccions i circuits, un altre on poden experimentar amb les xanques i, per últim, joc amb material divers com ara les bitlles.

En qualsevol dels espais els nens i nenes gaudeixen del joc simbòlic de diferents formes amb divers material.