Temps en família

3-6 anys

Comunicació

En l’etapa dels 3 als 6 anys els nostres fills ja parlen i dominen molt més la comunicació amb els altres. Comencen l’etapa dels “per què?”. Demanen per què moltes vegades, no tant per saber la resposta correcta, sinó per sentir-nos parlar a nosaltres i ampliar el seu vocabulari: els agrada aprendre paraules noves.

Cal parlar-los amb claredat, donant-los a conèixer el nom de cada cosa, tal com és, tal com sona. Així els ajuden a aprendre a utilitzar el vocabulari amb correcció.

Els farem preguntes obertes, del tipus “què heu fet a l’escola?”, amb la finalitat que puguin respondre a la seva manera i es puguin allargar tant com vulguin. També és convenient  habituar-se a parlar dels propis sentiments i del que pensem.

Expressar els sentiments i posar nom al que els passa és un exercici saludable per als nostres fills perquè els ajuda a gestionar les seves emocions.

En aquesta etapa és important consolidar els hàbits socials de bona educació, com són dir “bon dia” o “bona tarda” quan arribem a un lloc, donar les gràcies, demanar les coses amb un “si us plau” o “per favor”, etc.

6-12 anys

Comunicació

En l’etapa dels 6 als 12 anys els nostres fills creixen, tenen moltes vivències i els agrada que els preguntem sobre ells i sobre les seves coses. Per això fa falta trobar els moments adequats per parlar amb ells i saber escoltar el que ens diuen, mostrant tot el nostre interès. Saber escoltar, parlar amb franquesa, mantenir una actitud positiva i mostrar empatia (posar-se en el lloc de l’altra persona) són actituds que promouran el bon clima i el diàleg amb els nostres fills.

És el moment perquè els nostres fills comencin a saber utilitzar els diferents registres de llenguatge: no és el mateix parlar amb els amics o amb els companys de classe que amb els pares, avis o qualsevol persona adulta.

3-6 anys

Lleure

En l’etapa de 3 a 6 anys el lleure no només és jugar com fins ara; s’ha de compartir amb algunes obligacions socials, com anar a l’escola a “aprendre”. En el lleure, però, el joc encara és l’activitat més important que han de fer els infants d’aquesta edat. Ens referim a “joc” o a “jugar” en el sentit ampli de la paraula: jugar, cantar, escenificar, pintar, fer treballs manuals, cuinar, regar, anar a comprar… Aquest espai de joc el podem compartir amb els infants per aprendre a socialitzar, respectar, comunicar…, però també es bo animar els nostres fills a jugar sols, perquè d’aquesta manera hauran d’aprendre a organitzar-se autònomament.

És bo compartir amb la família el lleure i aprofitar per passar-s’ho bé plegats. La família és el pal del paller dels infants, és el seu referent: totes les experiències lúdiques viscudes en família ajuden a cohesionar i a fer lligams forts que ajuden a superar etapes més difícils quan els infants esdevenen adolescents i joves.

6-12 anys

Lleure

En l’etapa de 6 a 12 anys pren molta importància la relació amb els amics i amigues de la mateixa edat.

A més de compartir el lleure amb la família, és un bon moment per compartir-lo també amb altres nens i nenes de la mateixa edat i amb les seves famílies. D’aquesta manera aprendran a adaptar-se a noves situacions i viuran noves experiències.

Les activitats adequades per fer en família van des de les més lúdiques, com fer una excursió per la muntanya, anar a la platja o jugar al parc, fins a les de caire més cultural, com visitar una exposició, anar al zoològic o anar al cinema.

3-6 anys

Lectura

En aquesta etapa els nens ja dominen el llenguatge oral i s’inicien en el procés d’aprendre a llegir i escriure. Per despertar l’hàbit lector, és positiu compartir el gust pel món dels llibres dins l’espai familiar.

Per escollir un conte per als vostres fills tingueu present que a partir dels 3 anys ja poden tenir una mica de text, amb vocabulari o frases senzilles i amb lletra grossa, tot i que encara han de tenir imatges que els ajudin a comprendre el text.

Per reforçar el seu procés d’aprenentatge de la lectura:

  • expliqueu o llegiu contes, inventeu històries de manera habitual;
  • trieu contes adaptats als seus aprenentatges i rutines;
  • aneu sovint a les biblioteques amb ells, tant per triar llibres adequats per a la seva edat com per participar en les activitats que s’organitzen;
  • visiteu llibreries per conèixer les novetats, demanar consell sobre els temes que agraden més en aquestes edats o participar en les activitats que organitzen. A més, pot ser una activitat lúdica i divertida per fer en família.

6-12 anys

Lectura

En els primers anys d’aquesta etapa els fills estan acabant d’assolir la mecànica de la lectura. Necessiten, per tant, llibres amb capítols curts, lletra grossa i amb imatges (dibuixos o fotografies) que ajudin a entendre la història.

A partir dels 9 anys, són més autònoms a l’hora de llegir i tenen més criteri per escollir les lectures que els interessen. Els llibres ja poden tenir capítols més llargs, històries més complexes, menys il·lustracions i informacions de temes actuals que siguin del seu interès.

Per estimular la seva imaginació i educar-los en l’hàbit lector, heu de tenir en compte que:

  • en els primers anys prefereixen els llibres que relaten històries quotidianes i llegendes o faules amb varietat de personatges (reals i fantàstics);
  • a partir dels 9 anys els agraden les històries d’acció més complexes (misteri, ciència-ficció, còmics) i amb personatges que s’enfronten a problemes propis d’aquestes edats (la relació amb els amics, les seves emocions…);
  • és convenient que els acompanyeu a la biblioteca que tingueu més a prop de casa perquè mirin i triïn llibres, perquè participin en activitats lúdiques sobre lectures o perquè puguin estudiar, fer deures o treballs escolars;
  • també podeu anar amb ells a alguna llibreria, on us poden orientar sobre les darreres novetats, quins llibres els poden agradar més, etc.