Menjador escolar

Formulari d’inscripció al servei de menjador

PROJECTE EDUCATIU DEL MENJADOR

El menjador de l’escola té una naturalesa particular perquè és un context d’educació no formal dins d’un context educatiu formal que és l’escola. Així doncs, tot i estar en la línia del Projecte Educatiu de Centre i la seva dinàmica i normes, el menjador té, a la vegada, una realitat pròpia i els seus objectius educatius i metodologies.

El temps del migdia es comprèn entre les 12 i 2/4 de 3 de la tarda. Durant aquestes dues hores i mitja, els infants viuen dos moments diferenciats: l’àpat (i tots els processos relacionats) i el temps lliure:

• El primer ja és per ell mateix un context educatiu perquè tot allò que s’hi desenvolupa són aprenentatges crucials que contribueixen en el creixement de l’infant.
  • El segon és un context potencialment educatiu. Tot i que és necessari respectar el temps lliure dels nens i nenes entre les dues franges horàries de la docència, és un moment a utilitzar per a contribuir en l’educació dels infants, ja sigui oferint activitats i accions concretes o gestionant la pròpia realitat, relacions i conflictes que s’hi esdevenen.

A continuació és concreta quina és l’acció educativa que es desenvolupa en el servei de menjador de l’escola La Vitxeta.

Objectius

Els objectius educatius del servei de menjador són les línies mestres i les metes que han d’articular l’acció educativa del menjador i la seva dinàmica.

Si bé els tres primers objectius són, eminentment, els objectius de pes, també s’inclou un  quart que, tot i no ser educatiu pròpiament dit, és de rellevància en un context de temps lliure com és el menjador.

1. Adquirir i/o millorar les competències referents a l’alimentació i la vida saludable.
  2. Desenvolupar les pròpies competències personals i socials.
  3. Respectar les normes i participar de la dinàmica del menjador.
  4. Gaudir del temps lliure.
Continguts específics

Hàbits, normes, pautes i actituds referents a l’àpat.

• Parar correctament la taula (i recollir-la).
  • Seure bé
  • Procurar un ambient agradable (net, respectuós…)
  • Actitud oberta davant dels aliments poc coneguts i una actitud responsable davant dels que no agraden.
  • Fer demandes de forma adequada.
  • Menjar sense presses, però sense pausa.

Hàbits d’higiene i neteja:

• Rentar-se les dents
  • Rentar-se les mans abans de l’àpat
  • Contribuir en el manteniment de l’entorn i executar algunes tasques de neteja.

Dieta equilibrada i vida saludable

• Piràmide alimentària, tipologia i diversitat d’aliments.
  • Exercici físic.
  • Consciència de les necessitats alimentàries per a viure.

2. Desenvolupar les pròpies competències personals i socials

Competències personals:

• Autonomia
  • Iniciativa personal
  • Autoestima

Competències socials:

• Habilitats socials i assertivitat: hàbits, conductes, pensaments i emocions que augmenten les possibilitats de mantenir relacions satisfactòries, sentir-se bé amb un mateix, obtenir allò que un vol i aconseguir que els altres no puguin impedir la consecució dels propis objectius. Les seves àrees són:
    • Habilitats bàsiques d’interacció social (presentacions, atendre, donar les gràcies, saludar, demanar un favor, preguntar un dubte)
    • Habilitat per establir relacions (demanar ajuda, compartir, cooperar, reforçar als altres…)
    • Habilitats conversacionals (iniciar, mantenir i acabar una conversa, retroalimentació, receptivitat i expressivitat…)
    • Habilitats en relació als sentiments, les emocions i opinions (expressar i rebre emocions, defensar els drets i opinions propis…)
    • Habilitats de solucions per a problemes interpersonals (buscar, triar i provar solucions, anticipar conseqüències, identificar problemes…)
  • Civisme i ciutadania:
    • Cultura de Pau
    • Valors
    • Drets i deures

3. Respectar les normes i participar de la dinàmica del menjador.

• Execució de tasques encomanades.
  • Respecte i aplicació de la normativa
  • Participació en processos de decisió, debat i reflexió
  • Participació de les activitats programades

4. Gaudir del temps lliure.

• Respecte al temps lliure.
  • Ambient segur i respectuós durant el temps lliure.
  • Proposar i rebre noves idees, propostes i alternatives.
Metodologia i tipologia d’accions educatives

Per tal d’aconseguir els objectius educatius marcats així com el bon funcionament general del menjador, l’equip de monitors i monitores promourà i durà a terme diferents tipus d’estratègies i accions.

• Pedagogia activa: L’experiència diària i quotidiana i la vivència plena del moment present, com a font bàsica d’aprenentatges.
  • Pràctica de l’exemple: L’educador com a referent i exemple que contribueix en en el creixement i l’educació dels infants.
  • Activitats específiques: Al llarg del curs, entre tot l’equip, s’aniran programant diverses activitats per tal de treballar aspectes específics relacionats amb la consecució dels objectius educatius del menjador i tenint en compte les necessitats educatives que puguin presentar els diferents grups. Les activitats poden tenir forma de joc, dinàmica, taller…
  • Assemblees: Espais de participació (prevenció, gestió i resolució de conflictes, comunicació, reclamacions, suggeriments…). Assemblees de grup. Se celebren cada 15 dies i amb la presència de la coordinació.
  • Reunions de monitors: L’espai dedicat al monitors per a l’anàlisi dels grups, la detecció de necessitats i la planificació, preparació i valoració educatives. També és un espai per a treballar la cohesió de l’equip i formar-se.
  • Formació: Formar als educadors per tal de millorar la seva acció educativa. Cal fer-ho en espais com les reunions de monitors, però també a través de cursets o formacions específiques.

Articles i notícies