Josep Ortoneda

El senyor Ortoneda va ser durant molts anys mestre i director del col·legi “Joan Ardèvol” i a la vegada impulsor de la seva construcció. Inicià la seva tasca educativa a Cambrils en època republicana, del 1932 al 1934, i amb posterioritat del 1946 al 1979 en què es jubilà; és a dir, trenta-cinc anys al servei de l’ensenyament cambrilenc. Exercir el magisteri en aquells anys no era gens fàcil, a Cambrils no es disposava d’un grup escolar amb condicions, les escoles s’ubicaven en pisos disseminats per tot el poble i sovintejaven els trasllats. Aquestes deficiències les visqué molt d’aprop el senyor Ortoneda que, preocupat per la qualitat de l’ensenyament públic anà gestant la idea de la construcció d’unes escoles dignes a la vila de Cambrils. El seu pas per l’alcaldia del 1957 al 1960 li donà l’oportunitat de veure realitzat el seu somni, la realització del primer col·legi públic de Cambrils. Calia posar nom a la nova escola i el senyor Ortoneda pensà en el que havia estat el seu mestre i el de molts cambrilencs, el senyor Joan Ardèvol i Olivé. Acceptada aquesta nomenclatura s’inaugurà el Col·legi “Joan Ardèvol” del Passeig Albert el dia 8 de desembre de 1961 amb la presència del Ministre d’Educació i Ciència d’aquella època.