L’ ESCOLA SANT GIL PARTICIPA EN EL PROGRAMA D’INVESTIGACIO RECERCAIXA

PRESENTACIÓ DE PROJECTE “EL MODERNISME I LA SEVA PRESÈNCIA AL MÓN RURAL  AL COSMOCAIXA

Dimecres dia 10 de maig l’ alumnat del C.S. de l’ Escola Sant Gil, conjuntament amb altres escoles  de Catalunya , van exposar uns projectes d’ investigació fruit del Programa Recercaixa  que té per objectius:

– Millorar les habilitats comunicatives dels investigadors respecte el públic infantil.

– Fomentar les vocacions científiques i l’ esperit de recerca entre l’alumnat de primària

– Donar eines a les escoles per millorar la seva pràctica pedagògica.

– Augmentar les expectatives d’ èxit escolar fomentant la igualtat d’oportunitats.

fot resum

L’ Escola St Gil, l’ escola Pia de Tàrrega i l’ escola Estel de Sant Guim  van presentar el tema del “Modernisme: Accès Obert” conduit per la investigadora Mireia Freixa i  les Escoles FEDAC Sant Andreu de Barcelona , Sant Esteve de Castellar del Vallés van presentar Anàlisi de l’associació entre el nivell socioeconòmic i la malaltia cardiovascular” conduit per l’ investigador Roberto Elosua.

Les presentadores del projecte “El Modernisme i la seva presència al món rural, comparem les cases de Guissona amb les cases de Torà” van presentar-lo Diana Lupan i  Júlia Ceriola en representació de tot el cicle superior.

Aquest treball  va portar als alumnes de Torà   a  contactar amb gent del l’ Associació del Patrimoni ,  a entrar dins les cases, com el  cas de la casa,  Trilla  que la Lola de la Toranesa, va ensenyar molt amablement. També a donar importància a mobles que potser abans de fer el treball, haurien llençat a les escombraries i ara saben que són veritables joies d’una època passada.

Aquest projecte els ha  permès conèixer  les característiques arquitectòniques  del Modernisme i a la vegada  aprendre a diferenciar-les en els edificis que hi  ha en el seu poble i al poble  veí de  Guissona.

La metodologia de treball que van  utilitzar és:

• Informar-se de les principals característiques arquitectòniques del Modernisme com a moviment artístic que va trencar amb les regles que hi havia fins aleshores
  • Fer una ruta per Torà per descobrir quines eren les cases modernistes. Ho van  fer acompanyats de Ramón Torné i Jaume Mas,  dos avis que formen part de l’ Associació del Patrimoni de Torà.
  • Trucar i fer gestions per a poder visitar l’ interior de la casa Trilla i a més a més gravar-hi un audiovisual que es podrà veure penjat al web de l’ escola.
  • Fer una sortida a Guissona guiats per l’ historiador David Castellana que els va  explicar els elements modernistes  d’ algunes cases.
  • Fer una visita al Palau de la Música per  adonar-se  de la gran  bellesa  d’ornamentació que tenen els edificis modernistes de la capital.
  • El treball que van fer a classe,  va consistir en comparar una casa de Torà amb una de Guissona pintant de diferent color les semblances i diferències i arribar  a les següents conclusions:
  • A nivell social: Els propietaris d’aquestes cases solen ser gent  benestant, adinerada ja siguin pagesos, comerciants o gent que treballava en professions lliberals ( advocats, secretaris, banquers…)  Algunes cases conserven encara mobiliari.
  • A nivell arquitectònic: les cases de Guissona són en general més riques a nivell de decoració, tenen més elements com  esgrafiats,  ornaments vegetals, guardapols  a les  finestres, arc carpanell  i capitells florals. La majoria de cases  tenen vidrieres, façanes amb coixins de pedra, diferents textures,  maons al voltants de finestres, presència de forja  treballada als balcons…
  • A nivell de construcció : Les cases de Guissona solen ser també més grans, de més pisos i n´hi ha moltes més, principalment al C/Bisbal. Es troben moltes semblances   d’estil tant als  escorxador com en els magatzems.

Alguns fets anecdòtics que   van   recollir al llarg de la investigació van ser  la base del guió de l’ audiovisual que vam  fer i també posarem tot seguit.

Finalment també volem agrair al director de CaixaBank de Torà, el Sr. Marc Mateu Cassany per preocupar-se de subvencionar-nos el transport fins al CosmoCaixa de Barcelona .