Esmorzars saludables

L’alimentació és un procés que ens acompanya al llarg de la vida mitjançant el qual obtenim els nutrients que ens permeten cobrir els requeriments de l’organisme, per tant convé tenir-ne bona cura en tot moment del que ingerim. Per tal que el creixement i el desenvolupament tant físic com mental es produeixin d’una manera adequada, és imprescindible facilitar una alimentació que cobreixi les necessitats nutricionals pròpies de cada etapa.

Cal saber tant el que necessitem per a una alimentació saludable com d’on s’obté, com es prepara i com es pot consumir. S’ha comprovat que, entre la població en edat escolar, és freqüent consumir poca fruita, verdura, llegums i peix, aliments que formen part de l’anomenada dieta mediterrània, considerada una de les més saludables del món. Així mateix, aquest baix consum pot anar acompanyat, de vegades, d’un consum elevat d’aliments poc recomanables com dolços, llaminadures, begudes ensucrades i productes carnis processats.

Convé, doncs, potenciar aspectes que incideixin en la recuperació de l’alimentació mediterrània, és a dir, afavorir el consum de cereals, en especial els rics en fibra, fruites fresques del temps i fruita seca, verdures, llegums i oli d’oliva, així com adoptar hàbits alimentaris estructurats: primer un esmorzar complet a casa, repartiment de la ingesta diària entre quatre i sis àpats, adequació de la quantitat de les racions a les necessitats individuals, etc. Sense oblidar que el primer aprenentatge alimentari i el més important es produeix en el nucli familiar, el model actual de vida familiar fa que cada dia sigui més nombrosa la quantitat d’alumnes que fan ús del servei de menjador escolar.

Així doncs, esdevé un dels espais habituals on mengen els infants. Amb tot, s’ha de tenir en compte que l’àpat del menjador escolar només representa un 9% del total de menjades que fan els infants en un any: un dels cinc àpats diaris, que té lloc cinc dels set dies de la setmana, i exclusivament durant el període escolar, uns 175 dies de 365 que té l’any.

Des de l’escola ens volem afegir a la proposta d’una dieta saludable. Els dimecres és el dia de la fuita, on demanem que els esmorzars dels nens i nens siguin peces de fuita. També, durant les celebracions dels aniversaris a les aules optarem per productes dins la línia del considerat saludable i evitarem aliments amb excés de sucres.

Aquí teniu un parell de documents que us poden ser orientatius a l’hora de preparar els esmorzars i els entrepans per les estones de pati i sortides escolars.