Història

Fa gairebé 175 anys, concretament el 7 de juny del 1848 s’adjudicà l’exconvent de la Mercè de Tortosa com a centre educatiu que va donar cabuda a set escoles públiques, totes elles subvencionades per l’Ajuntament de Tortosa, i a uns vuit-cents alumnes.

En el pla d’estudis d’aquella època s’impartien classes elementals de religió i moral, lectura i escriptura, principis d’aritmètica i elements de gramàtica castellana. També hi havia escola nocturna de lectura, escriptura, aritmètica, geometria i dibuix lineal.

Després de molts anys d’ocupar l’edifici del carrer de la Mercè, aquest és declarat ruïnós el desembre del 1970, per la qual cosa l’escola es trasllada a l’edifici del carrer de Montcada, antic Institut de Segona Ensenyança i que antigament havia estat seminari. Corria el gener de 1971.

Un cop més la casa perilla i l’edifici del carrer Montcada es clausura l’any 1982.

Aquest fet provoca el desmembrament de l’escola, ja que, els alumnes han de ser reubicats en diferents espais de la ciutat: els pàrvuls al Rastre; 1r i 2n als Josepets; 3r, 4t i 5è a les instal·lacions de l’antic balneari del Porcar (Remolins) i després a les caragoles; i 6è, 7è i 8è al soterrani del seminari, a l’espera del compliment de la promesa de la construcció d’una nova escola.

Desprès de cinc llargs cursos de lluita, finalment, s’aconseguí un nou emplaçament per a l’escola i, per primera vegada, un edifici nou i propi: el situat al carrer Providència 11-15 de Tortosa, que va ser inaugurat el dia 21 de desembre del 1987 i que, encara avui per avui és el nostre centre educatiu.

La nostra escola doncs, ha estat protagonista de molts i molts canvis al llarg de la seva llarga història. Canvis als que ha anat adaptant-se amb l’únic objectiu de donar als seus alumnes una educació de qualitat, basada no només en la simple transmissió de coneixements si no, en oferir-los tots aquells aprenentatges que de debò són rellevants per al seu desenvolupament com a persones i per a la seva vida en societat; una societat que es caracteritza per ser la societat de la informació, de les noves tecnologies i de la multiculturalitat. Una societat que, a la vegada, demana persones preparades per afrontar canvis, per a integrar-los; persones obertes, amb coneixements amplis, amb estratègies i instruments bàsics per avançar, formades en valors i amb competències per trobar solucions als problemes del dia a dia.

Persones de demà que, en definitiva són els nostres alumnes d’avui, i pels quals tot el claustre que actualment formem l’escola La Mercè treballem amb il·lusió per continuar endavant amb la nostra història com a l’escola més antiga de tota Catalunya, il·lusió per fer les coses ben fetes i, sobretot, il·lusió per crear uns vincles de lligam que identifiquen els nostres alumnes amb una marca pròpia: LA MERCÈ.