“Per l’educació de persones lliures i responsables en una societat que respecti els drets i llibertats fonamentals”

[…] Diu la UNESCO que l’educació ha de capacitar els infants i adolescents per portar vides amb sentit i dignitat, i preparar-los per a la responsabilitat de l’home/dona lliure; i que, per a això, ha d’incloure desenvolupar el pensament crític i el debat independent per conviure democràticament en diversitat. Aquest treball, però, no és gens fàcil.[…]

Davant dels fets esdevinguts a Catalunya els últims dies, el claustre, el PAS i l’AMPA de l’escola Carlit, ens adherim al manifest promogut per Escola Nova 21.

Manifest dels centre educatius

Per l’educació de persones lliures i responsables en una societat que respecti els drets i llibertats fonamentals

Nosaltres, claustres d’escoles i instituts que formem part de la iniciativa Escola Nova 21 i compromesos amb la transformació educativa del conjunt del sistema, davant de la situació que viu la nostra societat, sense precedents des del restabliment de la democràcia, volem assumir la responsabilitat de manifestar públicament el nostre parer com ho han fet tantes altres institucions.

Des d’Antígona sabem que la tensió entre el que és legal i el que és legítim no s’acaba mai. És per això que les societats democràtiques es doten d’instruments que permetin expressar la seva pluralitat i de deliberacions que generin nous marcs legals, alguns dels quals són fruit de l’exercici de la llibertat d’expressió i de la legítima mobilització social i cívica, com el sufragi femení, la fi de la discriminació racial, els drets laborals, la universalització de l’educació, el divorci, o els drets de les persones LGTB.

És des d’aquesta visió que volem denunciar la instrumentalització de la justícia per a resoldre qüestions polítiques que s’estan debatent àmpliament a Catalunya, i en particular la deriva que està vulnerant greument drets i llibertats fonamentals en democràcia, com són la llibertat de reunió pacífica, el secret de les comunicacions, el lliure accés a les informacions, i la llibertat d’expressió i de premsa sense cap censura prèvia, vulneracions destinades a oposar-se a reivindicacions democràtiques que es fan des de l’estricta no-violència i el respecte als drets humans. Ens posicionem doncs en defensa d’aquests drets i llibertats, sense la garantia dels quals deixem de ser ciutadanes i ciutadans, i donem suport a les nostres institucions i als servidors públics.

Tal i com vam fer fa poques setmanes, amb els terribles atemptats a Barcelona i Cambrils, ens reiterem en el nostre compromís d’educar infants i adolescents autònoms, amb pensament crític, i respectuosos amb la pluralitat de la nostra societat, i continuarem promovent els drets i llibertats fonamentals de qualsevol persona o col·lectiu.

Convidem a claustres i comunitats educatives que ho vulguin a sumar-se a aquest manifest.

26 de setembre