L’expert en plantes bioindicadores, Gérard Ducerf, a l’Escola Agrària de Manresa

160406_diagnostic_sol_plantes_bioindicadores_3El botànic i agricultor francès Gérard Ducerf, reconegut pels seus estudis en el camp de les plantes bioindicadores, autor de “L’encyclopédie des plantes bioindicatrices”, fa una estada de tres dies a l’Escola Agrària de Manresa.

El matí del primer dia comparteix la seva experiència amb alumnes del cicle formatiu de producció agroecològica, a la finca que l’escola té a Can Poc Oli. A partir de l’observació de la vegetació espontània que creix a les diferents parcel•les i a l’hivernacle, es poden deduir les característiques del terreny: mancança o excés d’algun element, nivell i estat de la matèria orgànica, profunditat, porositat, pràctiques culturals habituals, etc. donant una idea de la fertilitat o les mancances de cada sòl.

A la tarda ofereix una sessió oberta, a la sala d’actes de la FUB, i dins el Pla anual de transferència tecnològica del DARP, a la que assisteixen més de 130 persones. Amb el títol d’“Introducció al diagnòstic del sòl a partir de les plantes bioindicadores”, la jornada aborda l’evolució de les plantes en la colonització dels sòls i els factors que porten de la latència a la germinació de les llavors, aportant nombrosos exemples concrets.

Aquesta sessió té continuïtat els dos dies següents, en forma de curs organitzat per L’Era (Espai de recursos agroecològics), aquesta vegada per un públic reduït, per poder treballar de forma pràctica sobre el terreny i fer un diagnòstic dels sòls observats. El curs permet aprofundir més en la vinculació entre pràctiques culturals (treball de la terra, encoixinat, desherbat, adobat…), la presència de determinades espècies vegetals i la qualitat del sòl, així com en la metodologia que proposa Ducerf per al diagnòstic d’aquest sòl.

En tots els casos, l’objectiu és interpretar la informació que ens aporta la vegetació espontània, per tal d’optimitzar les pràctiques agràries i, en conseqüència, millorar l’estat del sòl.

Aquestes activitats s’insereixen dins el programa de formació que ofereixen, de forma coordinada, l’Escola Agrària i L’Era, i que enguany vol donar rellevància als aspectes relacionats amb el sòl i la seva fertilitat.

160406_diagnostic_sol_plantes_bioindicadores_1 160406_diagnostic_sol_plantes_bioindicadores_2