L’Escola Agrària de Manresa visita Transilvània per assistir a una formació de curta durada prevista pel projecte Ecomotive

Lligat al projecte Erasmus+ Ecomotive, tres professors de l’Escola Agrària de Manresa han participat del 13 al 17 de juny en una formació de curta durada per a professorat.

Aquest projecte es va iniciar el setembre del 2014 amb l’objectiu de formar formadors en producció ecològica a petita escala d’aturats en zones rurals (introducció a la producció ecològica i aspectes de comercialització, producció d’horta ecològica, producció de fruiters ecològics i ramaderia ecològica a petita escala). Per tal d’aconseguir aquest objectiu s’està preparant un currículum formatiu per als formadors i un currículum formatiu per als usuaris finals. També s’estan redactant uns llibrets didàctics de suport per a ambdues formacions.

Granja de vaques de llet a Gyergyóújfalú

El projecte Ecomotive, liderat pel departament de producció ecològica de la Universitat hongaresa Szent István, té tres altres socis hongaresos (el GAK, entitat lligada a la universitat i dedicada a la formació contínua en temes agronòmics, l’Ajuntament de Tiszasas i la Fundació Ormánság), un soci romanès (la Fundació Civitas), un soci anglès (el Ruskin Mill College) i l’Escola Agrària de Manresa del Departament d’Agricultura de la Generalitat de Catalunya (DARP).

La formació de formadors es portarà a la pràctica de forma pilot a Hongria, el novembre d’enguany, amb l’objectiu de comprovar-ne la idoneïtat i fer-hi les millores que es creguin convenients.

El projecte incloïa dues estades de formació per als propis socis: la que s’ha fet aquest juny a l’entitat Civitas de Transilvània (actual Romania) i la que es va fer prèviament al Ruskin Mill College del Regne Unit.

L’objectiu global de la formació a l’entitat Civitas de Székelyudvarhely ha estat que el professorat català, anglès i hongarès experimentés el desenvolupament rural basat en la comunitat. Un concepte una mica abstracte per a activitats ben concretes, com ara visites i tallers.

Visites:

• Museu dels barrets de palla.
  • Fundació LIA que treballa a Lokód amb orfes que arriben a l’edat adulta sense cap perspectiva. Els ofereix activitats d’horta amb varietats locals i aprofitament d’esporga coma biomassa o encoixinats de jardineria.
  • Obrador de transformats de fruita per a petits productors associats a Farcád –Farkaslaka.
  • Granja de búfals a Énlaka.
  • Granja de vaques de llet i procés d’elaboració de formatge a Gyergyóújfalú.
  • Pleta de vaques i ovelles que realitzen transhumància Gyergyószentmiklós.
  • Fructicultor d’Oroszhegy

Tallers:

• Artesania amb palla
  • Cosmètica natural
  • Elaboració tradicional de pa a Rugonfalva
  • Decoració de panets tradicionals de gingebre a l’obrador “Varga Mézes”

Entre visites i tallers, s’han realitzat sessions de treball per aprofundir en aspectes concrets dels llibrets didàctics de suport que s’estan elaborant o per incrementar els mètodes pedagògics (jocs i dinàmiques) que aquests inclouran. També s’ha perfilat com ha de ser la formació pilot que es farà a Hongria el mes de novembre.