Jornada de cunicultura alternativa a l’Escola Agrària de Manresa

La cunicultura ecològica és un sector encara per desenvolupar a Catalunya. Actualment hi ha només dues explotacions certificades al CCPAE. Aquesta poca presència de la cunicultura al sector ecològic es deu, bàsicament, a les dificultats sanitàries que apareixen quan traiem els conills de les gàbies convencionals i els posem a terra amb jaç de palla o encenalls i sense medicaments al pinso.

L’Escola Agrària de Manresa, des de l’any passat, posa èmfasi en promoure la cunicultura ecològica mitjançant la formació contínua adreçada al sector.

En aquest sentit els dies 30 i 31 de març s’ha realitzat el seminari tècnic “Construcció d’una instal·lació per a cunicultura alternativa” amb el ponent Alessandro Finzi, un veterinari italià que va treballar molts anys a la Universitat de Viterbo i que fa 30 anys que desenvolupa alternatives de cria de conill a l’aire lliure mitjançant el sistema de niu enterrat.

El sistema de Finzi està pensat per produccions d’autoconsum o per petites produccions per a la venda local (màxim d’unes 100 conilles). Aquests mètode productiu s’ha desenvolupat a Itàlia obtenint el què ells anomenen el “Coniglio verde”, un conill de qualitat de 2,5 kg aproximadament de pes en canal criat sense medicaments.

Finzi ha vingut a explicar a l’Escola Agrària de Manresa aquest sistema de niu enterrat. La doble jornada, que s’ha allargat durant un dia i mig, ha consistit en una part teòrica i una part pràctica a l’explotació Ecopallareta (El Poal, Manresa), on s’ha començat la construcció d’una petita instal·lació cunícola seguint les instruccions del professor italià.