Es posen les bases del projecte Ecomotive a l’Escola Agrària de Manresa

Dilluns, 15 de juny de 2015

Es posen les bases del projecte Ecomotive a l’Escola Agrària de Manresa

Els dies 8, 9 i 10 de juny, s’ha fet a l’Escola Agrària de Manresa la segona trobada del projecte Erasmus+ “Ecomotive”.

L’objectiu del projecte és formar formadors en producció ecològica a petita escala per a persones aturades. Es va voler aprofitar, doncs, que la majoria dels socis ja eren a Barcelona el cap de setmana anterior per afegir-se a la visita programada dins el segon Aplec d’Agricultura Urbana, organitzat per Tarpuna els dies 5 a 7 de juny. Així, el diumenge 7 es varen visitar cinc horts urbans: l’Espai Gardenyes, que dóna servei a ciutadans empobrits i a la cohesió social del barri de Sarrià; l’Hort de les Cases, que fa inserció social de persones sense sostre; el projecte Verdallar, dedicat a la inserció laboral d’immigrants; Can Mestres, que ofereix horts socials per a persones de més de 65 anys i per a malalts mentals; i finalment, els horts del jardí botànic. Molt completa, la visita va permetre als socis estrangers veure diverses modalitat d’horts socials i alhora fer una gira turística per una Barcelona esplèndida, però absolutament desconeguda per al turisme.

Durant les tres sessions de treball a l’EA de Manresa, s’han pogut establir les bases de treball per al nou període que s’obre fins a la setmana de formació en eines d’aprenentatge i en motivació, que es farà al Regne Unit el proper mes d’octubre. Es varen definir un currículum de formació de 120 h per als formadors d’horts socials i es va explicitar el tipus de material de suport que se’ls oferirà, dins dels àmbits del projecte: bases i recursos necessaris per dedicar-se a la producció ecològica en horta, producció de fruita i petita ramaderia.

També s’han compartit les activitats ja realitzades per alguns socis a fi de donar a conèixer el projecte als grups dels seus potencials usuaris. Concretament, l’Escola Agrària de Manresa va aportar els fruits realment interessants de dues formacions realitzades el passat mes d’abril: la primera trobada de formació de formadors en horts socials i el primer curs de cunicultura ecològica mai realitzat a Catalunya.

Tant importants com les reunions dels grups de treball i les sessions plenàries han estat les visites tècniques. Així, els participants van poder conèixer l’hort que Càritas Manresa va començar de manera pionera a Catalunya i que treballa amb immigrants i cada vegada més amb aturats de llarga durada. També la cooperativa l’Olivera, a la seva seu de Vallbona de les Monges, que produeix i elabora vi i oli ecològics amb un equip de treball integrat per persones discapacitades. La vetllada va acabar amenitzada per l’atmosfera màgica dels cants gregorians de les germanes al magnífic monestir de Vallbona. Finalment, una última visita als horts de Sant Benet, que varen resultar molt atractius per a tots els participants, va representar la cirereta de cloenda d’aquesta segona trobada del projecte.

Ecomotive té cinc socis hongaresos (la Universitat Szent István, que lidera el projecte; el GAK, entitat lligada a aquesta universitat i dedicada a la formació contínua en temes agronòmics; l’Ajuntament de Tiszasas, la Fundació Ormánság i la Fundació Civitas de Transilvània (actualment dins fronteres romaneses), un soci anglès (el Ruskin Mill Trust) i l’Escola Agrària de Manresa del  Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural de la Generalitat de Catalunya (DAAM).