ECOMOTIVE

setembre 2016

dsc_1029A través del projecte Eco-motive, finançat amb fons europeus Erasmus+, l’Escola Agrària de Manresa assessora diverses entitats d’Hongria i Romania en la preparació d’una formació en producció agrària ecològica per a alumnes en risc d’exclusió social.

Al projecte Eco-motive, de tres anys de durada, participen l’Escola i cinc socis de diferents països d’Europa: a Hongria, la Facultat d’Agronomia de la Universitat de Godöllo, el municipi de Tiszasas i la fundació Ormansag per a la conservació de varietats locals de fruiters; a Romania, l’associació de desenvolupament rural Civitas; i, al Regne Unit, la fundació d’educació especial Ruskin Mill.

Del 23 al 28 de setembre dos professores de l’Escola han participat en la cinquena trobada internacional amb l’objectiu d’elaborar materials tècnics i metodologies pedagògiques en horticultura, fructicultura i ramaderia a petita escala. L’estada a Tiszasas, petit municipi agrícola del centre d’Hongria, ha permès als participants estrangers d’entendre el sistema d’ajuda social als aturats de llarga durada implantat en Hongria, que consisteix a condicionar l’ajuda social a la participació en treballs comunitaris. L’ajuntament de Tiszasas vol aprofitar els materials i les metodologies creats pel projecte per formar els treballadors comunitaris en la producció agrària ecològica. Això els haurà de permetre aplicar els coneixements adquirits en les seves petites explotacions dedicades principalment a l’autoconsum.

dsc_0886dsc_1017


juny 2016

L’Escola Agrària de Manresa visita Transilvània per assistir a una formació de curta durada prevista pel projecte Ecomotive

Lligat al projecte Erasmus+ Ecomotive, tres professors de l’Escola Agrària de Manresa han participat del 13 al 17 de juny en una formació de curta durada per a professorat.

Aquest projecte es va iniciar el setembre del 2014 amb l’objectiu de formar formadors en producció ecològica a petita escala d’aturats en zones rurals (introducció a la producció ecològica i aspectes de comercialització, producció d’horta ecològica, producció de fruiters ecològics i ramaderia ecològica a petita escala). Per tal d’aconseguir aquest objectiu s’està preparant un currículum formatiu per als formadors i un currículum formatiu per als usuaris finals. També s’estan redactant uns llibrets didàctics de suport per a ambdues formacions.

Granja de vaques de llet a Gyergyóújfalú

El projecte Ecomotive, liderat pel departament de producció ecològica de la Universitat hongaresa Szent István, té tres altres socis hongaresos (el GAK, entitat lligada a la universitat i dedicada a la formació contínua en temes agronòmics, l’Ajuntament de Tiszasas i la Fundació Ormánság), un soci romanès (la Fundació Civitas), un soci anglès (el Ruskin Mill College) i l’Escola Agrària de Manresa del Departament d’Agricultura de la Generalitat de Catalunya (DARP).

La formació de formadors es portarà a la pràctica de forma pilot a Hongria, el novembre d’enguany, amb l’objectiu de comprovar-ne la idoneïtat i fer-hi les millores que es creguin convenients.

El projecte incloïa dues estades de formació per als propis socis: la que s’ha fet aquest juny a l’entitat Civitas de Transilvània (actual Romania) i la que es va fer prèviament al Ruskin Mill College del Regne Unit.

L’objectiu global de la formació a l’entitat Civitas de Székelyudvarhely ha estat que el professorat català, anglès i hongarès experimentés el desenvolupament rural basat en la comunitat. Un concepte una mica abstracte per a activitats ben concretes, com ara visites i tallers.

Visites:

  • Museu dels barrets de palla.
  • Fundació LIA que treballa a Lokód amb orfes que arriben a l’edat adulta sense cap perspectiva. Els ofereix activitats d’horta amb varietats locals i aprofitament d’esporga coma biomassa o encoixinats de jardineria.
  • Obrador de transformats de fruita per a petits productors associats a Farcád –Farkaslaka.
  • Granja de búfals a Énlaka.
  • Granja de vaques de llet i procés d’elaboració de formatge a Gyergyóújfalú.
  • Pleta de vaques i ovelles que realitzen transhumància Gyergyószentmiklós.
  • Fructicultor d’Oroszhegy

Tallers:

  • Artesania amb palla
  • Cosmètica natural
  • Elaboració tradicional de pa a Rugonfalva
  • Decoració de panets tradicionals de gingebre a l’obrador “Varga Mézes”

Entre visites i tallers, s’han realitzat sessions de treball per aprofundir en aspectes concrets dels llibrets didàctics de suport que s’estan elaborant o per incrementar els mètodes pedagògics (jocs i dinàmiques) que aquests inclouran. També s’ha perfilat com ha de ser la formació pilot que es farà a Hongria el mes de novembre.


Divendres, 6 de novembre de 2015

L’Escola Agrària de Manresa rep formació a Anglaterra per a ensenyar a persones amb necessitats especials d’aprenentatge

Lligat al projecte Erasmus+ Ecomotive, tres professors de l’Escola Agrària de Manresa han participat del 26 al 30 d’octubre en una formació de curta durada per a professorat.

El projecte Ecomotive, liderat pel departament de producció ecològica de la Universitat hongaresa Szent István, té tres altres socis hongaresos (el GAK, entitat lligada a la universitat i dedicada a la formació contínua en temes agronòmics, l’Ajuntament de Tiszasas i la Fundació Ormánság), un soci romanès (la Fundació Civitas), un soci anglès (el Ruskin Mill College) i l’Escola Agrària de Manresa del Departament d’Agricultura de la Generalitat de Catalunya (DARP).

Aquest projecte es va iniciar el setembre del 2014 amb l’objectiu de formar formadors en producció ecològica a petita escala de persones aturades en zones rurals (introducció a la producció ecològica i aspectes de comercialització, producció d’horta ecològica, producció de fruiters ecològics i cria ecològica de petita ramaderia). Per tal d’aconseguir aquest objectiu s’està preparant un currículum formatiu per als formadors i un currículum formatiu per als usuaris finals. També s’estan redactant uns llibrets didàctics de suport per a ambdues formacions.

Aquesta formació es portarà a la pràctica de forma pilot abans de finalitzar els tres anys de durada del projecte, amb l’objectiu de comprovar-ne la idoneïtat i fer-hi les millores que es creguin convenients.

El programa previst també inclou dues estades de formació en dues de les institucions que participen al projecte. La primera ha estat aquest octubre al Ruskin Mill College, i la segona serà el juny del 2016 a l’entitat Civitas de Transilvània (actual Romania).

El Ruskin Mill College és una de les 5 escoles angleses del Ruskin Mill Trust. Tenen també una escola al País de Gal·les i recentment una escola a Califòrnia. Aquesta entitat treballa per a la formació de persones amb necessitats especials, com ara autisme, dificultats severes d’aprenentatge, problemes de comportament, etc. Algunes d’aquestes problemàtiques estan clarament en augment, com ara la incidència de l’autisme, que entre el 2000 i el 2010 va augmentar un 120% als Estats Units.

La clau del mètode de Ruskin Mill anomenat “Educació Terapèutica amb Habilitats Pràctiques” són les tres “H” de l’ensenyament: Hand-Head-Heart, o sigui, mà-cap-cor. També donen molta rellevància al lloc, de manera que seleccionen les diverses activitats manuals que realitzen els alumnes segons el “genius loci”, l’esperit del lloc, on es troba cadascuna de les escoles.

Parteixen de la constatació antropològica que és la mà humana, amb capacitats úniques dins el regne animal, el que ha permès el desenvolupament del cervell humà. I utilitzen aquesta base per a dissenyar una formació totalment pràctica i manual, de dos anys de durada, feta a mida per a cadascun dels seus estudiants. Transformar materials amb les mans, a través de diferents artesanies, permet que els alumnes es transformin ells mateixos.

El professorat del projecte Ecomotive, procedent de de Catalunya i de territoris de parla hongaresa (Hongria i Romania), va poder posar-se a la pell dels estudiants fent tastets d’alguns tallers que s’ofereixen: ceràmica, forja de ferro, cistelleria de vímet, llaurada amb cavalls, feltre, treball de vidre, cuina, fusteria, moviment transformatiu i exercicis d’art dramàtic.

El projecte també intenta que els alumnes facin el cicle sencer de les feines que realitzen i, per exemple, per al cas del treball amb fusta, comencen tallant un arbre, pelant-lo, trossejant-lo, per treballar després amb el torn i les diferents eines fins a aconseguir una cadira que podran utilitzar a la seva vida real. Alguns dels altres materials utilitzats als tallers també surten de la pròpia finca de 33 ha de Ruskin Mill: el vímet que planten per a cistelleria, la llana de les seves ovelles per a fer el feltre, etc.

L’experiència ha estat enriquidora, tant per la novetat que ha introduït en molts aspectes de l’ensenyament, com per les idees i metodologies de gestió de les finques agràries.


Dilluns, 15 de juny de 2015

Es posen les bases del projecte Ecomotive a l’Escola Agrària de Manresa

Els dies 8, 9 i 10 de juny, s’ha fet a l’Escola Agrària de Manresa la segona trobada del projecte Erasmus+ “Ecomotive”.

L’objectiu del projecte és formar formadors en producció ecològica a petita escala per a persones aturades. Es va voler aprofitar, doncs, que la majoria dels socis ja eren a Barcelona el cap de setmana anterior per afegir-se a la visita programada dins el segon Aplec d’Agricultura Urbana, organitzat per Tarpuna els dies 5 a 7 de juny. Així, el diumenge 7 es varen visitar cinc horts urbans: l’Espai Gardenyes, que dóna servei a ciutadans empobrits i a la cohesió social del barri de Sarrià; l’Hort de les Cases, que fa inserció social de persones sense sostre; el projecte Verdallar, dedicat a la inserció laboral d’immigrants; Can Mestres, que ofereix horts socials per a persones de més de 65 anys i per a malalts mentals; i finalment, els horts del jardí botànic. Molt completa, la visita va permetre als socis estrangers veure diverses modalitat d’horts socials i alhora fer una gira turística per una Barcelona esplèndida, però absolutament desconeguda per al turisme.

Durant les tres sessions de treball a l’EA de Manresa, s’han pogut establir les bases de treball per al nou període que s’obre fins a la setmana de formació en eines d’aprenentatge i en motivació, que es farà al Regne Unit el proper mes d’octubre. Es varen definir un currículum de formació de 120 h per als formadors d’horts socials i es va explicitar el tipus de material de suport que se’ls oferirà, dins dels àmbits del projecte: bases i recursos necessaris per dedicar-se a la producció ecològica en horta, producció de fruita i petita ramaderia.

També s’han compartit les activitats ja realitzades per alguns socis a fi de donar a conèixer el projecte als grups dels seus potencials usuaris. Concretament, l’Escola Agrària de Manresa va aportar els fruits realment interessants de dues formacions realitzades el passat mes d’abril: la primera trobada de formació de formadors en horts socials i el primer curs de cunicultura ecològica mai realitzat a Catalunya.

Tant importants com les reunions dels grups de treball i les sessions plenàries han estat les visites tècniques. Així, els participants van poder conèixer l’hort que Càritas Manresa va començar de manera pionera a Catalunya i que treballa amb immigrants i cada vegada més amb aturats de llarga durada. També la cooperativa l’Olivera, a la seva seu de Vallbona de les Monges, que produeix i elabora vi i oli ecològics amb un equip de treball integrat per persones discapacitades. La vetllada va acabar amenitzada per l’atmosfera màgica dels cants gregorians de les germanes al magnífic monestir de Vallbona. Finalment, una última visita als horts de Sant Benet, que varen resultar molt atractius per a tots els participants, va representar la cirereta de cloenda d’aquesta segona trobada del projecte.

Ecomotive té cinc socis hongaresos (la Universitat Szent István, que lidera el projecte; el GAK, entitat lligada a aquesta universitat i dedicada a la formació contínua en temes agronòmics; l’Ajuntament de Tiszasas, la Fundació Ormánság i la Fundació Civitas de Transilvània (actualment dins fronteres romaneses), un soci anglès (el Ruskin Mill Trust) i l’Escola Agrària de Manresa del  Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural de la Generalitat de Catalunya (DAAM).


Dimarts, 28 d’abril de 2015

Primera trobada de formació de formadors en horts socials ecològics a Manresa

El 16 d’abril, va tenir lloc a l’Escola Agrària de Manresa la primera trobada de formació de formadors en horts socials ecològics a Catalunya, que va posar de manifest la important funció que poden assolir els horts socials ecològics, tant econòmicament com anímica, per a persones víctimes de la crisi com ara aturats de llarga durada, joves sense inserció laboral o immigrants amb pocs recursos.

De la mà de nombroses entitats implicades en horts socials (Humana Fundación Pueblo a Pueblo, cooperativa Tarpuna, Dynamis, Càritas Terrassa i els ajuntaments de Premià de Dalt i de Terrassa), es van donar a conèixer diferents projectes agrosocials ja en marxa en el territori, que van aportar la seva experiència i el seu punt de vista social, innovador, estratègic i impulsor.

Les ponències van ser seguides per més de 50 persones. Tot seguit, les persones assistents van poder participar activament en una taula rodona, on es van recollir les seves necessitats formatives tant des del punt de vista tècnic com social i també legislatiu.

Aquesta jornada s’emmarca en el projecte europeu Erasmus+ Eco-motive, en què participa l’Escola Agrària de Manresa juntament amb socis (una universitat, un centre formatiu per a persones amb especials dificultats d’aprenentatge i diversos ajuntaments) d’altres tres països: Hongria, Romania i Gran Bretanya. El projecte es fixa com a objectiu d’elaborar eines de formació de formadors en producció ecològica a petita escala, en els àmbits següents: fructicultura, horticultura, ramaderia de petits animals i comercialització.

Una segona trobada és prevista al final del projecte Ecomotive per conèixer els materials que s’hagin elaborat.

ORGANITZACIÓ:
Logo Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural

                                          

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: You can use these tags <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>