Recomanacions generals d’Accessibilitat digital per a Centres Educatius

Composició

Des del CRE ONCE Barcelona – Serveis Educatius CREDV recordem unes recomanacions generals d’accessibilitat pels continguts digitals dels Centres Educatius.

Amb aquestes breus recomanacions es vol reforçar la importància de l’acompliment d’unes instruccions que dóna el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya per tal de vetllar per l’accessibilitat, sobre tot, en aquells centres on hi ha escolaritzats alumnes amb discapacitat visual o està previst que s’escolaritzin.

Des del CREDV/CRE ONCE Barcelona, fem assessoraments sobre l’accessibilitat dels continguts digitals, bé sigui amb xerrades, documentacions i pautes d’accessibilitat. Necessitem però el compromís de tots, Administració Educativa, Direccions de Centres, coordinadors, tutors i mestres per tal de vetllar pel seguiment d’aquestes pautes.

Cal garantir que tots els alumnes de les aules puguin accedir a la informació en les mateixes condicions. En molts casos, per manca d’accessibilitat dels materials, això no és possible, i llavors calen alternatives: transcripció prèvia al Braille, documents alternatius diferents de la resta de companys, transcripció a un tractament de text accessible, etc. En tots aquests casos cal una bona coordinació entre els equips docents de les escoles i el mestre de suport  del CREDV-CRE ONCE Barcelona. Planificació, temps i recursos addicionals. I encara es fa més complicat si parlem de plataformes digitals on els continguts són variables, difícilment imprimibles, amb continguts poc lineals i amb múltiples enllaços. Molt allunyats del llibre en format paper o “PDF”, estàtic, i relativament fàcil d’adaptar o transcriure en Braille.

Periòdicament el CREDV/CRE ONCE Barcelona realitza avaluacions sobre l’accessibilitat de les plataformes digitals, els continguts digitals de les Editorials, etc. i facilita orientacions sobre els que millor s’ajusten a les necessitats dels alumnes amb discapacitat visual. Tot i que hem de respectar la llibertat de cada mestre en l’elecció dels continguts que imparteix, és necessari, que el concepte d’accessibilitat passi a formar part indispensable com un dels criteris de selecció de materials si volem contribuir tots en una escola inclusiva per a tothom.

Amb l’ajut de tots contribuirem a millorar l’accessibilitat dels materials i plataformes digitals i farem més força perquè tothom, editorials incloses, respectin aquests criteris universals.

Més informació al document Recomanacions.