Què és

El CREDV-CRE ONCE Barcelona (Centre de Recursos Educatius per a Discapacitats Visuals) és un servei educatiu específic que en col·laboració amb l’ONCE dóna suport a la tasca docent del professorat pel que fa a alumnes amb greus dèficits visuals, a més d’oferir atenció directa a aquest alumnat i orientació a les famílies. La seva intervenció es concreta en tres grans àmbits: alumnat i famílies, centres i professorat, i zona educativa.

L’àmbit d’intervenció del CREDV-CRE ONCE Barcelona és tot Catalunya, la seu central és a Barcelona i disposa de 3 subseus a Girona, Lleida i Tarragona.

Destinataris

• Infants de 0 a 3 anys amb dèficit visual, i llurs famílies.
  • Alumnat amb dèficit visual, llurs famílies i centres educatius al llarg de l’escolaritat obligatòria.
  • Centres (ordinaris i d’educació especial), i professorat de l’alumnat amb greus dificultats d’audició i/o llenguatge, en col·laboració amb l’EAP.

Objectius

• Realitzar la valoració i seguiment psicopedagògic de l’alumnat amb necessitats educatives derivades de dèficit visual.
  • Realitzar la valoració sistemàtica del procés evolutiu de l’alumnat amb dèficit visual durant la seva escolaritat, com a mínim a P-5, a 2n de primària, a 6è de primària i a 2n d’ESO (PIA).
  • Proporcionar assessorament, material, estratègies i modelatge al professorat de l’alumnat amb deficiència visual.
  • Col·laboració amb els centres i el servei educatiu de zona, en l’orientació de l’adequació curricular per a alumnes amb discapacitat visual.
  • Valoració, prescripció i seguiment tecnològic i d’adequació de materials educatius per a l’alumnat amb trastorns de la visió.
  • Orientació a les famílies, informació i assessorament per a la presa de decisions relacionades amb els seus fills o filles.

Funcions

Es tracta d’equips multiprofessionals organitzats en tres unitats amb les següents funcions

Unitat de valoració i orientació

• Valoració, orientació i seguiment de les competències i necessitats especials de l’alumnat amb ceguesa o trastorns greus de la visió.
  • Orientació a l’equip de mestres itinerants per a l’atenció a l’alumnat amb ceguesa o trastorns greus de la visió.
  • Orientació i assessorament a les famílies per facilitar la seva adequació a les necessitats educatives específiques d’aquest alumnat.
  • Treball de col·laboració amb els professionals implicats en el procés educatiu de l’alumnat amb ceguesa o trastorns greus de la visió.
  • Pautes d’observació a l’alumnat amb discapacitat visual severa de l’Equip Psicopedagògic del CREDV-CRE ONCE Barcelona.

Unitat de seguiment escolar

• Atenció especialitzada a l’alumnat amb ceguesa o trastorns greus de la visió.
  • Valoració i seguiment del desenvolupament educatiu, comunicatiu i social d’aquest alumnat.
  • Treball específic d’orientació i assessorament a les famílies d’aquest alumnat.
  • Informació, orientació i assessorament al professorat per facilitar la seva adequació a les necessitats educatives específiques d’aquest alumnat.

Unitat de materials i tecnologia (tiflotècnia)

• Actualitza i facilita tecnologies per a l’aprenentatge i el coneixement (TAC) aplicades a l’atenció a l’alumnat amb ceguesa o trastorns greus de la visió.
  • Actualitza i manté el fons de documentació i materials per a l’atenció amb ceguesa o trastorns greus de la visió.
  • Coordina la formació continuada interna i l’assessorament a centres i professorat.

• Derivats per l’EAP de la zona a través d’un full protocol·litzat de demanda.
  • El infants de 0 a 3 anys amb diagnòstic de ceguesa o trastorns greus de la visió, la família, el CDIAP o l’EAP poden accedir directament al CREDV-CRE ONCE Barcelona.

Professionals

• Psicopedagogs/gues
  • Treballadors/es socials.
  • Tècnics/ques en tiflotecnologia.