Equip

El CREDV / CRE ONCE Barcelona està format per un conjunt d’equips de professionals i serveis, que de manera coordinada, duen a terme la tasca encomanada.

Aquests equips de professionals i serveis són els següents:

  • Direcció.

La Direcció del CRE ONCE Barcelona, formada per un director i una directora tècnica Pedagògica de ONCE, tal com està regulat pel Conveni signat el 17 de maig de 2013, entre el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i l’ONCE, és qui coordina i gestiona el CREDV.

  • Equip Psicopedagògic.

Aquest equip multidisciplinari, ubicat a la seu central del CREDV / CRE ONCE Barcelona i amb un àmbit d’actuació de tot Catalunya, està format per psicopedagogues, treballadores socials, psicòlegs i un pedagog, tant professionals ONCE com de Generalitat.

  • Professorat del CREDV / CRE ONCE Barcelona.

El grup de professionals del CREDV / CRE ONCE Barcelona són itinerants i s’organitzen en funció dels Serveis Territorials del Departament d’Ensenyament, existents a Catalunya. Es distingeixen Equips de mestres de suport a Barcelona, Tarragona, Girona i Lleida.

c.1) Equip de Barcelona.

Aquest equip està ubicat a la seu del CRE, edifici ONCE Catalunya (Barcelona) i està constituït pels següents subequips:

  • Equip d’Atenció Precoç. Atén l’etapa de 0 a 3 anys. El seu àmbit d’intervenció són hospitals, escoles infantils, CDIAP, etc., dels diferents Serveis Territorials que configuren la província de Barcelona. Des d’aquest equip, també es realitza molta intervenció directa amb famílies i nens / es, en les mateixes instal·lacions del CREDV / CRE ONCE Barcelona.
  • Equip de Catalunya Central / Vallès Oriental-Maresme, Equip de Baix Llobregat / Vallès Occidental, Equip de Consorci / Barcelona Comarques. Aquests equips, tal com el seu nom indica, ofereixen el seu suport, tant als centres educatius ordinaris, com d’educació especial, ubicats en aquest territori. Format per mestres itinerants.
  • Equip d’Atenció a la Sordceguesa. D’aquest equip formen part professionals, anomenades PESZ (Professionals Especialistes en Sordceguesa de la zona) i mediadores de FOAPS que ofereixen el seu suport als mestres itinerants que atenen a l’alumnat amb sordceguesa i a persones adultes amb el reconeixement de sordceguesa. Aquestes professionals intervenen en l’àmbit de tot Catalunya i en tota la zona d’influència del CRE ONCE Barcelona.
  • Equip d’Adults. Format per mestres itinerants que ofereixen suport a persones adultes que compleixen els criteris d’afiliació a l’ONCE. Aquest equip només intervé amb la prèvia sol·licitud de l’alumnat atès.
  • Tècnics i professorat especialitzat. Equip format per diferents professionals especialistes que ofereixen el seu suport a la resta d’equips de professionals. Aquests especialistes són: instructors tiflotècnics; professor d’informàtica; especialistes en Educació Musical; Tècnics en Rehabilitació Integral; especialistes d’Educació Física, mestre referent de Ciències, especialista de Matemàtiques i mestra referent d’Educació Visual i Plàstica.

c.2) Equip de Girona.

L’àmbit d’intervenció d’aquest equip és el Servei Territorial de Girona. Disposa d’una subseu del CREDV / CRE ONCE Barcelona a Girona ciutat, situada al Servei Educatiu del Gironès i ha estat format per professionals. Cada un d’aquests atén una zona assignada i compten amb la col·laboració directa d’alguns Centres de Recursos Pedagògics de la província.

c.3) Equip de Lleida.

Format per diversos professionals. Aquest equip també disposa d’una subseu del CREDV / CRE ONCE Barcelona, a Lleida ciutat, situada al Servei Educatiu del Segrià.

c.4) Equip de Tarragona.

L’àmbit d’intervenció d’aquest equip es concreta en els Serveis Territorials de Tarragona i el de les Terres de l’Ebre. Està format per mestres. Es disposa d’una subseu del CREDV / CRE ONCE Barcelona a Tarragona ciutat (DAP Onze Tarragona) i una altra a Tortosa (Servei Educatiu de les Terres de l’Ebre).

La subseu del CREDV / CRE ONCE Barcelona a Tarragona, a més d’estar constituïda per professorat itinerant, també està formada per treballadores socials, psicòleg, psicopedagoga, tècnics de rehabilitació visual i instructors tiflotècnics, que ofereixen suport específic en la tasca del professorat itinerant i amb un àmbit d’actuació en els Serveis Territorials de Tarragona, Lleida i Terres de l’Ebre.

  • Serveis.

Amb l’objectiu d’oferir recursos de qualitat, el CREDV-CRE ONCE Barcelona disposa dels següents Serveis, tant per als seus professionals com per a l’alumnat atès:

  • SECC (Servei d’Escolaritat Combinada / Compartida). Servei que s’ofereix a tot l’alumnat que cursa estudis obligatoris i que, per necessitats derivades de la seva discapacitat visual, requereix d’uns aprenentatges específics i tècniques instrumentals, de manera intensiva, durant un període de temps determinat.
  • SARDT (Servei d’Adaptació i Recursos Didàctics i Tecnològics). Principalment, aquest Servei té la funció d’elaborar i adaptar els materials didàctics accessibles (llibres de text, apunts, llibres de lectura, etc), que l’alumnat amb discapacitat visual greu precisa per seguir els seus estudis amb normalitat. A més, també s’adapten tota la varietat de proves d’accés (PAU, CFGM, CFGS, etc.) competències bàsiques, avaluacions diagnòstiques, proves de nivell d’idiomes, etc.
  • Servei d’Investigació Didàctica. Coordinat pel Pedagog del CREDV / CRE ONCE Barcelona. La seva funció principal és la recerca, el disseny i l’elaboració de nous materials útils per a l’àmbit educatiu. La seva tasca va dirigida, tant a professionals del CREDV / CRE ONCE Barcelona, com a professionals externs. S’ha col·laborat en les investigacions d’àmbit nacional sobre l’esbarjo inclusiu i la didàctica del Braille.
  • Servei de Formació. Gestiona tota l’oferta de formació interna i externa del CREDV / CRE ONCE Barcelona. La major part de formacions, seminaris i grups de treball que s’organitzen han tingut el corresponent reconeixement per part del Departament d’Ensenyament.
  • Servei TIC. Té com a objectiu principal garantir que l’alumnat amb discapacitat visual pugui accedir amb normalitat a la informació digitalitzada, utilitzant les eines pertinents. Entre les diverses activitats específiques que des d’aquest servei es duen a terme destaquem: xerrades de difusió de l’ús de les tecnologies a l’aula; assessoraments i anàlisi de continguts digitals d’editorials; jornades sobre aplicacions específiques per a l’aprenentatge curricular, en alumnes amb discapacitat visual, etc. També hem de tenir en compte que aquest servei forma part del grup accedeixo, d’àmbit nacional i, a més, tenint en compte la transversalitat d’aquesta temàtica, participa directament en gairebé totes les activitats, ja vagin adreçades a l’alumnat, a les famílies, així com al professorat, organitzades pel CREDV / CRE ONCE Barcelona.

 

  • Altres.
  • Educadores. El CREDV / CRE ONCE Barcelona també compta amb educadores que ofereixen suport a qualsevol necessitat complementària a la tasca educativa que es presti.
  • Aula Biblioteca. Les seves principals funcions són: préstec de llibres en Braille i / o format sonor; afavorir i potenciar la lectura entre l’alumnat; potenciar l’ús de les biblioteques públiques; recopilació de publicacions tècniques especialitzades, etc. Es coordinen activitats amb la Delegació Territorial de l’ONCE a Catalunya, el Club de Lectura, etc.