El Pilar, des del curs 2010-2011 forma part de les escoles que configuren la Fundació Tr@ms.
Aquesta està conformada per diferents escoles amb caràcter pioner en la innovació educativa i sensibilitzades en la inclusió de les noves tecnologies com a eina de millora qualitativa de l’educació repartides per tot Catalunya.
Un dels objectius fonamentals de la Fundació consisteix a sumar esforços per portar a terme un procés d’immersió global de les tecnologies a l’aula.
En aquest sentit, és un projecte col·laboratiu que agrupa escoles sensibilitzades a convertir la innovació com a element identitari del centre.
La Fundació desenvolupa estratègies de dinamització dels claustres, centralitza recursos, potencia accions de recerca i ús de continguts educatius compartits, té equips de treball de departaments virtuals col·laboratius entre els professors dels diferents centres i posa en marxa projectes intercentres.
Els projectes intercentres comporten la participació conjunta entre alumnes de les diferents escoles en projectes innovadors a diferents àrees i nivells que abasten les diferents etapes educatives des d’infantil fins a la secundària.
Alguns dels projectes en que participa l’escola són:
– iM’endevines? Adreçat als alumnes de P4. Els nens es familiaritzen amb diferents aplicacions de l’Ipad amb la intenció de potenciar la creativitat i fomentar el treball col.laboratiu.
– TIC TAC Estic amagat. Per a alumnes de P5. Motivació de la lectura i l’escriptura amb pissarres digitals interactives.
– Contes.net per a alumnes de 2n de primària. Creació conjunta de contes multimèdia. Consisteix en crear col·laborativament un conte digital amb una introducció, un nus i diferents desenllaços, entre els nens dels diferents centres. El conte queda publicat en un google-site. D’aquesta manera van familiaritzant-se en l’ús de les pàgines web.
– Correu electrònic a 4t de Primària. Els nens es familiaritzen amb l’ús del correu electrònic i aprenen a escriure un correu, a inserir textos, posar adjunts, … Plantegem aquesta activitat com una més de les tasques de suport en el procés d’aprenentatge dins de l’àrea de català que, a més de fomentar l’exercici de la llengua escrita, possibilita l’adquisició d’un seguit d’habilitats digitals.
– Ús de la xarxa educativa: EdModo. Per alumnes de 4t i 5è de primària
– Problemàtiques: resolució d’enigmes matemàtics col·laboratius a 5è o 6è de primària. Ús d’eines col.laboratives.
– Little contes a 6è de Primària. Elaboració de contes escrits en anglès. Pretén fomentar l’ús de les TIC a l’aula com a eina de treball i potenciar el treball cooperatiu com a recurs pedagògic. Amb aquest projecte els nens es familiaritzen amb la modificació d’una imatge utilitzant un programari de retoc fotogràfic, a fer captures de text i gràfics i a enregistrar so digital a través d’un programari específic. Al mateix temps es va configurant una biblioteca temàtica en anglès.
– Videotrams a 3r d’ESO. El projecte consisteix en la creació d’un material didàctic en forma de vídeo per part dels alumnes. Són ells qui fan el guió, la gravació i l’edició final del vídeo a partir del tutoratge del professor i amb l’ús d’una metodologia que incorpora els treballs cooperatius. La finalitat última és crear un vídeo que va dirigit a alumnes de la seva edat amb l’objectiu de treballar els valors. En el projecte utilitzem càmeres de vídeo digitals, editors de vídeo, projectors, xarxes… a més busquem continguts i materials al web de forma crítica i coherent .
– Bocins d’història. Seguir el fil d’un objecte al llarg del temps. La història viva. Ho compartim lamb altres escoles.