Història

LA NOSTRA HISTÒRIA

El Centre Penitenciari Quatre Camins va néixer amb la intenció de canviar el model penitenciari que fins ara hi havia a l’estat espanyol. Catalunya, a l’obtenir les competències d’execució penal, va obrir Quatre Camins a l’any 1989, el primer CP de la democràcia. Aquest centre va ser innovador arquitectònicament, ja que incloïa espais i zones que fins a aquest moment no es tenien en compte, com un poliesportiu descobert i un de cobert, aules i biblioteques a cada mòdul residencial, un mòdul d’infermeria i una Àrea Educativa (un espai propi per ubicar-hi una escola).

La primera reunió oficial de l’escola es va realitzar el 15 de novembre del 1989, abans que els interns arribessin al CP. Com en la majoria d’escoles la primera direcció docent va ser establerta pel propi departament de justícia, i el claustre estava format per 5 mestres, una auxiliar administrativa i una bibliotecària. Inicialment la nostra escola només tenia tres aules, un despatx per als mestres, un per a la direcció docent, una biblioteca i un lavabo d’homes i un de dones.

El primer curs escolar va ser el 1989-1990 en horari de matí i es seguia el currículum de la Formació Bàsica d’Adults del departament de Benestar Social. La primera oferta formativa constava dels ensenyaments de primer, segon i tercer cicle: llengües (català, castellà i francès), coneixement del medi (ciències naturals i socials) i matemàtiques. Al febrer del 1990 es va incorporar una mestra itinerant per realitzar les entrevistes d’ingrés als nous interns. Les matèries s’ impartien en llengua catalana i llengua castellana.

Al curs 1990-1991 es van incorporar dos mestres més al claustre i a mig curs es va produir el relleu en la direcció docent. A l’AE es donaven classes a un grup d’alfabetització, a un grup de neolectors i a un grup de castellà per a estrangers. Hi havia, també, una aula laboratori. Els mestres que feien classes dins dels mòduls residencials, tenien els grups de certificat i els de graduat. A través del departament de Política Lingüística, dos mestres feien català per a castellanoparlants, per a catalanoparlants i per a estrangers.

Com que el nombre d’interns i d’ alumnes augmenta, també ho fa el nombre de docents:

• El curs 1991-92, el claustre era de 10 mestres, el director docent i la bibliotecària. S’inicien les classes de pregraduat. i un grup de preparació per a la prova de maduresa de FP d’electricitat. S’incorpora l’associació AUXILIA per realitzar cursos d’anglès, francès, italià, català, castellà i dibuix.
  • El curs 1995-96, el claustre era de 13 mestres i al següent curs ja va augmentar fins a 16 docents.
  • L’any 1999, hi va haver convocatòria d’oposicions a mestres d’institucions penitenciaries, resultat de les quals va ser la consolidació de la plantilla amb 16 places i es va passar a formar part del cos de mestres.
  • Al 2004 s’incorporen tres professors de secundària per impartir els nivells de Graduat en Educació Secundària, un professor per cada àmbit (àmbit de la comunicació, àmbit social i àmbit científicotecnològic)

Al finalitzar el curs 2005-2006 es donen de baixa els dos mestres de català que hi havia contractats mitjançant el conveni amb Política Lingüística del Departament de Cultura.

El curs 2006-07, la nostra escola esdevé Centre de Formació de Persones Adultes segons decret 325/2006 i s’adopta l’estructura organitzativa (equip directiu i coordinadors) i educativa (EiB, FB, Competències per a la societat de la informació) pròpies dels Centres de Formació d’Adults.

El curs 2009-10, els CFAs dels centre penitenciaris passen a ser competència del Departament d’Educació. El curs 2010-11, es realitza el primer procés selectiu de Director Docent i es crea el Consell Escolar (desembre del 2010).