Celebració del 40è aniversari de les Escoles d’Adults del Districte de Sant Andreu

El passat dimarts 5 de juny, les tres escoles del Districte de Sant Andreu van celebrar el seu 40è aniversari al recinte de la Fabra i Coats.

L’acte va començar amb el visionat d’un vídeo on els alumnes de les tres escoles explicaven què representava la seva escola d’adults.

A continuació, hi van intervenir La Laia OrtizSegona tinenta d’alcaldia. Regidora del Districte de Sant Andreu, la Gemma Verdés  Directora de l’Àrea d’Ensenyaments Postobligatoris i l’Alfons Formariz. Mestre jubilat i professor universitari de Formació Persones Adultes.

En la primera intervenció la Laia Ortiz va destacar la importància de l’educació d’adults i la seva història en el Districte de Sant Andreu fruit de la lluita veïnal i obrera; també va reconèixer la necessitat d’especificitat dels professionals que hi treballen i ens va animar a seguir en la nostra tasca.

Per la seva part, la Gemma Verdés va destacar la feina de cada una de les escoles, mencionant alguns del objectius aconseguits. També va fer anunciar la possible creació d’un Grau d’educadors de persones adultes i com és d’important i específica la pedagogia dels mestres i professors de les escoles d’adults.

Seguidament, l’Alfons Formariz va fer una classe magistral recordant que les escoles d’adults van néixer durant la dictadura, en una època sense drets, amb por i sense accés a la cultura per part de les classes treballadores. Va recordar que sense lluita no hi ha progrés social i hem d’estar alerta i continuar lluitant. També va citar les paraules de Paulo Freire: “eduquem a favor d’alguna cosa i en contra d’altra” i va reflexionar sobre les competències bàsiques a desenvolupar en educació d’adults destacant la importància de la social i la ciutadana.

Per altra banda, l’Alfons Formariz va denunciar la poca visibilitat de les escoles d’adults, pràcticament inexistents als mitjans de comunicació i encara relacionades únicament amb l’alfabetització.

Per últim, va destacar la importància de treballar en xarxa tots els professionals implicats: Formació Professional, ocupacional, de l’empresa, EOIs, Escoles d’adults, Biblioteques, Centre Cívics…

L’acte el van tancar persones vinculades a les tres escoles: de CFA Bon Pastor en Josep Mª Fanlo Ruiz. Mestre jubilat; de CFA Pegaso. Cèlia Juarez Barreiro. Ex-alumna de Proves d’Accés a la Universitat per majors de 25 anys i de CFA Trinitat Vella, Fatima Hassoun. Ex-estudiant de l’escola d’adults i  tècnica en el Servei d’Interculturalitat de franja Besós.

A l’espai on es va celebrar l’acte vam estrenar una petita exposició que serà itinerant i on es recorre el passat, present i futur de les escoles de persones adultes.

Més de 300 persones es van aplegar per celebrar l’inici de la lluita de veïns del Districte que volien recuperar els seu dret d’accés a la cultura i d’igualtat d’oportunitats. Gràcies a tots per compartir aquest moment que ens anima a tots a continuar la nostra feina amb l’objectiu de millorar cada dia.

Per concloure l’acte, la Mercè Redon, mestre de CFA Trinitat Vella va presentar les reflexions de les tres escoles sobre el nostre futur:

Les escoles de persones Adultes del Districte de Sant Andreu han estat, són i volen seguir sent un servei públic i obert  a tota la població:

• on es pugui  aprendre durant tota la vida
  • on es permeti i es fomenti el coneixement i la relació entre persones d’orígens, edats, interessos i situacions diversos
  • on es treballi per aprofundir valors i actituds de respecte, inclusió i solidaritat
  • on es trobi professorat de qualitat i especialitzat en aquest camp educatiu

En definitiva, són escoles  acollidores, inclusives i flexibles, que donen resposta a les necessitats de l’entorn més proper.

Aprendre és com remar riu amunt: quan es deixa de fer, es retrocedeix. Eduard Benjamin Britten.

Aquí us deixem algunes imatges de l’acte i el vídeo que es va visionar al principi de l’acte.