ILEC

 

impuls-gran

L’escola comença la seva participació en el Programa d’Impuls de la Lectura (ILEC), formació que es realitzarà en els propers 3 cursos (2016-2020). Aquest programa està inclòs en en el Pla Nacional de Lectura establint com a objectiu estratègic la millora de l’èxit escolar de tots els alumnes.

El pla té com a objectius generals:

  1. Millorar la competència lectora per augmentar el rendiment acadèmic de tots els alumnes i afavorir així l’èxit educatiu.
  2.  Aconseguir que els infants i joves assumeixin les seves responsabilitats com a aprenents autònoms  amb capacitat per accedir a la informació i al coneixement, fent de la lectura l’eina per a l’aprenentatge en totes les àrees i matèries del currículum.
  3. Formar bons lectors que gaudeixin i aprenguin llegint.

En aquest sentit, també es preveuen diversos objectius estratègics per a tots els sectors que formen la comunitat educativa.

Per als alumnes es preveuen els objectius següents:

  • Incorporar l’autoavaluació com a estratègia d’aprenentatge que els permeti autoregular  el procés de comprensió.
  • Incrementar l’estona de dedicació a la lectura i el nombre de llibres llegits al llarg de l’any.
  • Incorporar la reflexió sobre què i com s’ha après, explicitant les estratègies de lectura que s’utilitzen.
  • Elaborar un dossier de lectura.

Per als professors:

  • Planificar les unitats didàctiques desenvolupant les estratègies metodològiques d’acord amb l’evolució dels aprenentatges dels seus alumnes.
  • Incorporar l’avaluació com a eina del mateix procés d’ensenyament.
  • Articular els objectius de les activitats a partir d’allò que els alumnes hauran de demostrar que han après.

Per als centres educatius:

  • Incorporar la lectura i les estratègies de comprensió lectora en totes les àrees.
  • Establir una estratègia de centre adequada a les necessitats diagnosticades a partir dels resultats d’avaluació interna i externa, i complementada amb les avaluacions generals del sistema.

Per a les famílies:

  • Trobar una estona diària (de 10 a 20 minuts) per llegir amb els infants o llegir al seu costat per reforçar els hàbits de bon lector i la lectura autònoma.
  • Conèixer la metodologia de l’aprenentatge de la lectura a l’escola.
  • Aplicar les orientacions de com poden contribuir a fer dels seus fills uns bons lectors.

 

Aquest pla es fonamenta en els eixos següents:

  1. Saber llegir
    L’aprenentatge de la lectura com a desenvolupament de la capacitat de llegir, de comprendre i d’interpretar textos.
    L’assoliment de les habilitats funcionals bàsiques de lectura correspon al cicle inicial de l’educació primària i és en aquest cicle on s’han de prendre les mesures de suport necessàries amb els alumnes que hi presenten dificultats. Correspon als cicles posteriors continuar el treball de les estratègies lectores, adaptades a les necessitats de cada moment.
  2. Llegir per aprendre
    L’ús de la lectura per a l’aprenentatge. Els alumnes han de desenvolupar la seva responsabilitat en l’aprenentatge i tenir la capacitat d’utilitzar la lectura com a eina per a l’accés a la informació, la descoberta i l’ampliació de coneixements, és a dir, l’ús de la lectura com a instrument d’aprenentatge en totes les àrees del currículum.
  3. Gust per llegir
    El gust per llegir s’adquireix desenvolupant l’hàbit lector i fomentant la lectura sistemàtica en qualsevol suport, aprenent a reflexionar sobre el que s’ha llegit, sabent-ho explicar mitjançant evidències orals o escrites i sabent-ho compartir.