Projectes

Darrera del que s’anomena treball per projectes no hi ha solament una metodologia de treball o una seqüència determinada de presentar les activitats escolars, sinó altres aspectes teòrics importants sobre la manera d’entendre com els alumnes aprenen, com elaboren els conceptes, com tracten la informació i com el centre educatiu i el professorat han de planificar i actuar per preparar les classes i dinamitzar-les.

En el treball per projectes es dóna molta importància als aspectes metacognitius, és a dir, a fer explícit allò que se sap i allò que s’aprèn, com també a la manera de tractar la informació. Dit d’una altra manera, als procediments que s’utilitzen per realitzar les activitats d’aprenentatge en el procés de recerca i adquisició de coneixements.

La funció dels projectes de treball és afavorir la creació d’estratègies d’organització dels coneixements escolars en relació amb:

  • Aprendre a prendre decisions: proposar, argumentar, triar…
  • Tractar la informació: cercar-la, organitzar-la, interpretar-la, assimilar-la, judicar-la…
  • Transmetre la informació: comunicar-la, compartir-la, elaborar-la…
  • Avaluar els aprenentatges: ser conscients del que sabem, del que ignorem, com ho hem abordat…