UNA ESCOLA QUE MILLORA ÉS UNA ESCOLA QUE APRÈN… Els racons a Educació infantil.

ELS RACONS D’EDUCACIÓ INFANTIL: MOMENTS PRIVILEGIATS PEL JOC
El joc ésla manera que te el nen d’explorar i comprendre el món que l’envolta. És una de les eines que permet a l’infant descobrir l’entorn, fent-lo d’aquesta manera comprensible, d’acord amb el seu nivell de desenvolupament.
Així doncs, cal ser conscients de que les activitats lúdiques que el nen realitza al llarg de la seva infància el permeten: desenvolupar el pensament, descarregar tensions, explorar, descobrir, crear, satisfer la seva fantasia, aprendre a relacionar-se amb els altres etc.En aquest sentit, hem d’entendre que mentre que l’adult juga per divertir-se, el nen juga per a satisferuna necessitat intrínseca i instintiva que el porta a coneixes millor a si mateix i a formar conceptes sobre el món que l’envolta.
Si el joc és l’acció més important de la infància, està clar que aquest ha de ser cuidat i protegit també des de l’àmbit escolar. Pensem que el joc requereix d’una mirada i d’una atenció especials. Mereix respecte i consideració. És per això que, a partir dels diferents racons, hem volgut crear un espai on el joc estigui contingut i sostingut; protegit i respectat.
Des del cicle d’educació infantil,s’estructura i organitza l’horari diari, donant protagonisme i força als moments de racons. És a dir, durant gran part del temps que nens estan a l’escola, fem racons. Des del punt de vista pedagògic, pensem que aquests moments constitueixen entorns privilegiats pel joc ien conseqüència, per a l’aprenentatge.
Tot seguit s’exposen els diferents tipus de joc que poden dur a terme els infants als racons en funció del moment evolutiu pel qual estan passant:
Joc exploratori: el joc te una vessant investigadora que permet recollir informació dels objectes i dels éssers vius. Mitjançant l’observació, manipulació i exploració dels objectes, els infants aprenen i descobreixen les seves propietats i característiques. En resum, les activitats exploratòries són fonamentals pel treball de ciències a l’educació infantil.
Joc presimbòlic. Aquest joc és previ a l’aparició del joc simbòlic i es realitza a través del propi cos i la seva relació amb l’espai i els objectes que li permetrà anar construint la seva pròpia identitat i podrà realitzar imitacions descobrint una intenció lúdica i comunicativa bàsica per la següent etapa: activitats de construir/destruir, omplir/buidar, entrar/sortir, amagar-se, jocs d’oposició, etc.
Joc simbòlico el joc del “como sí”:mitjançant aquest tipus dejoc el nen fa ús de la seva incipient capacitat de simbolitzar qualsevol situació del món real. Mitjançant el joc simbòlic, el nen reprodueix, manipula i crea situacions semblants a moments viscuts en el seu entorn, amb l’objectiu de trobar sentit al món que l’envolta. També modificarà les situacionsi els objectes segons les seves necessitats per anar entenent el món dels adults i anar adaptant-se mica en mica a ell, alliberant així tensions i canalitzant conflictes.
Joc reglat:a partir dels 5 anys, els nens ja poden necessitar un joc més reglat i per això començar a demanar i posar regles de manera autònoma en el seu joc. Demanen jugar a basquet, a fútbol, tenis, jocs de taula, etc. (jocs socials) per poder posar a proba les pròpies habilitats que li ajudaran a mesurar-se amb els altres i anar perfeccionant les seves capacitats. Ja seran més capaços de desenvolupar un joc organitzat amb unes normes prefixades.Aquest tipus de joc li ajudarà a anar entrant en el món adult.
Per finalitzar, voldríem recuperar una de les idees que va expressar el Carles Parellada en la xerrada que va fer recentment a l’escola. Ell va afirmar que el joc de fantasia dels infants més petits també ha de ser escoltat, valorat i respectat, ja que, segons ell, amb aquest tipus de joc el nen desenvolupa una capacitat de pensament previ, fonamental, per assolir al pensament abstracte.