Dret d’imatge

La responsabilització en l’ús de les xarxes socials a l’escola

En l’actualitat tots tenim una identitat en la vida real i a la vegada una identitat digital formada per tot allò que Internet sap de nosaltres. La identitat digital és com la nostra identitat real, però a Internet.

Els infants i joves també tenen una identitat digital, a vegades ,fins i tot, abans d’haver emprat Internet. La identitat digital està formada pel que publiquem nosaltres i els altres sobre nosaltres (famílies, amics, escoles, associacions, etc).

És molt senzill pujar comentaris , fotografies o vídeos a Internet, especialment des de l’aparició dels telèfons mòbils, però no és tan fàcil esborra’ls de les plataformes digitals. A més a més, una vegada que aquesta informació està enviada perdem el seu control sobre ella. Per això en el cas dels infants és molt important ser selectius a l’hora de publicar qualsevol tipus d’informació en xarxes socials, etc. Hem de tenir en compta i ser conscients que qualsevol foto que ara ens sembla graciosa o qualsevol comentari no pot ser-ho d’aquí uns anys o es pot treure fora de context.

Entenem que cal educar i ajudar a la responsabilització d’aquestes practiques i una part d’aquestes les assumeixen els professionals que intervenen amb els infants.

Des del Departament d’Ensenyament de la Generalitat fa responsable a la Direcció del centre d’allò que es capti dins del recinte de l’escola. “Qualsevol captació d’imatge efectuada dins del recinte del centre requereix l’autorització prèvia del director, autorització que ha de quedar acreditada degudament. Si les imatges identifiquen persones, és necessari obtenir el consentiment exprés de les persones afectades o dels representants legals, en què cal explicitar la finalitat concreta de la captació. El Director del centre públic no és responsable de les captacions d’imatges efectuades en espais públics externs al centre”.

L’escola Riera de Ribes disposa a Internet d’un espai Web (www.rieraderibes.cat) on informa i fa difusió de les seves activitats escolars lectives .

En aquesta pàgina web s’hi podem publicar imatges en les quals apareguin individualment o en grup, alumnes realitzant les esmentades activitats. Donat que el dret a la pròpia imatge està reconegut a l’article 18.1 de la Constitució i regulat per la Llei 571982, de 5 de maig, sobre el dret a l’honor, a la intimitat personal i familiar i a la pròpia imatge, la direcció d’aquest centre demana sempre a principi de curs el consentiment per escrit als pares/ mares o tutors per poder publicar fotografies on apareguin els seus fills i filles on aquest o aquestes siguin clarament identificables.

És per aquest motiu que us volem recordar quin ús en fa l’escola i quina autorització disposa, per tal que des de la responsabilitat que compartim pares, mares i mestres, en fem el millor ús possible.

redes-sociales mobil