A l’escola tenim un hort molt gran i molt fructífer. Els alumnes experimenten vivencialment el creixement de les verdures i hortalisses així com les plantes aromàtiques i els arbres fruiters que tenim. Quan anem a l’hort aprofitem per treballar a més de l’observació directa altres fets indirectes com poden ser els centímetres que ha crescut la nostra planta des de la última observació, la quantitat de fruits que dóna i, fins i tot, en molts casos el seu gust. De l’hort a la taula!
Res millor que experimentar les coses de primera mà per poder obtenir aprenentatges significatius.
L’hort escolar és un espai educatiu idoni per a acostumar a l’alumnat a un nombre extens d’experiències en entorns naturals imprescindibles per a un desenvolupament íntegre. Trobem en l’hort una eina didàctica que pot utilitzar-se en tots els nivells educatius des de P3 fins a 6è.
En la mesura del possible, un docent estarà dedicat a l’hort en part de la seva jornada.
La nostra proposta es centra en una metodologia activa i experimental.
Objectius:
-
-
- Fomentar la iniciativa i responsabilitat, el treball en equip i les relacions amb les persones de l’entorn proper.
- Treballar valors i actituds com la convivència, l’autonomia, la solidaritat, el treball cooperatiu.
- Per mitjà del treball en grup i de l’autonomia organitzativa estarem potenciant el diàleg i la necessària cooperació per a una tasca col·lectiva.
- Desenvolupar capacitats de planificació, resolució de problemes, prevenció de conseqüències.
- Fomentar actituds cooperatives a través del treball en grup per planificar les activitats, organitzar les labors de l’hort, etc
- Creació de llaços afectius amb el món natural, es desenvoluparà la capacitat de gaudir de l’entorn.
- Fomentar el respecte per la terra com a font de vida i desenvolupar l’interès per no degradar-la.
- Familiaritzar-se amb el treball físic i l’esforç.
- Desenvolupar el sentit de la responsabilitat i el compromís en la gestió de l’hort.
- Desenvolupar la sensibilització davant diferents problemàtiques ambientals.
- A mesura que anem avançant en el treball en l’hort, l’alumnat anirà observant els canvis que sofreix el mitjà com a conseqüència de la nostra intervenció en ell.
- L’alumnat podrà comprovar i comprendre la necessitat de buscar maneres d’ús sostenible dels recursos, de la importància de preservar la biodiversitat, i d’actuar de manera responsable i respectuosa pel que fa al mitjà natural.
- Valorar la importància del consum d’aliments frescos i saludables, conreats amb respecte al medi ambient.
- Apreciar la cultura gastronòmica tradicional.
- Desenvolupar actituds positives cap al consum responsable, abordar temes transversals com el consum i el desenvolupament de l’alimentació saludable.
- La tasca d’organitzar i engegar un hort escolar, exigirà al nostre alumnat un treball d’organització, de presa de decisions, de cerca de solucions per a problemes que vagin sorgint, de manera que en moltes ocasions haurà de recórrer a diferents procediments i mètodes per fer front a les situacions mes o menys difícils que sorgeixin.
- Totes aquestes tasques faran que el nostre alumnat sigui partícip i protagonista del procés d’ensenyament–aprenentatge.
-