Història

escola1937A Sant Salvador de Guardiola, com a molts altres pobles de Catalunya, abans de la Guerra Civil, ja hi havia una escola. La ubicació de l’edifici escolar, però, ha anat canviant al llarg dels anys.

Algun temps, s’havia fet classe en uns locals situats al carrer Josep Pesarrodona. També, en els locals que ara ocupa el restaurant Sant Salvador.

El 1959 es construeix un edifici definitiu en els números 17 i 19 del carrer de Dalt. En un principi, aquest edifici escolar constava de dues aules: una pels nens i una altra per les nenes. Hi havia un professor pels nens i una mestra per les nenes. Les classes eren grans i espaioses. escola 1959Tots els alumnes, independentment de la seva edat estudiaven a la mateixa aula. Això sí, els nens en una i les nenes a l’altra. Fins i tot a l’hora del pati estaven en zones separades. La dels nens la vigilava el professor i la de nenes la mestra, no fos cas que es barregessin !!.

L’arribada de l’E.G.B amb les “concentracions escolars” va representar un cop dur per a l’escola del poble. Primer els alumnes del Cicle Superior van haver de desplaçar-se a l’escola del “Xup” per fer el 6è, 7è i 8è. Es deia que l’escola de Manresa tenia més bona dotació de recursos i materials i, per tant, podia oferir un millor servei als alumnes. Mica en mica, la majoria de famílies de Sant Salvador van anar a matricular els seus fill i filles a l’escola de Manresa i l’escola del poble va estar a punt de tancar.

El curs 84-85 l’escola de Sant Salvador només tenia 12 alumnes matriculats. És una escola “rural” d’una aula. Era molt probable que el curs següent deixés d’obrir-se, tal com va succeir a nombroses escoles rurals de la comarca en aquells anys.

Vet aquí, però, que un canvi en el Consistori municipal comporta que, tot i no tenir competències directes en l’àmbit escolar, es decidís portar a terme una tasca que facilités la continuïtat del Centre i millorés les condicions de treball dels alumnes i professors: Es va posar un autobús que portés gratuïtament els alumnes des de les urbanitzacions fins a l’escola i es va oferir el servei de Menjador Escolar. L’escola, en aquesta època comparteix espais amb les oficines de l’Ajuntament i el despatx del metge. Tot i això, hi havia una clara intenció de solucionar els inconvenients.

El curs 86-87, torna a ser només edifici escolar ja que es busquen altres locals per a les oficines municipals i pel metge. Es fan les primeres reformes que deixaran una escola amb tres aules, un despatx i serveis sanitaris. S’arriba als quaranta alumnes i tres mestres. L’any 1989 es fa una nova ampliació que dotarà l’escola amb una nova aula.

L’equip de professors s’amplia a mesura que creix el nombre d’alumnes matriculats. El centre adopta com a nom oficial el d'”Escola Montserrat” en clara referència a les muntanyes que es veuen des dels seus finestrals.

La població del municipi va augmentant i, al mateix ritme, els alumnes que assisteixen a l’escola. Arriba un moment que no s’hi cap: Cal fer una gran ampliació que permeti donar ensenyament a tots els nens i nenes de Sant Salvador.

El 21 de gener de 1995 s’inaugura un nou edifici per a de l’escola Montserrat. És el resultat d’una remodelació i ampliació de l’edifici que ja hi havia.

El que havia de ser una ampliació és en realitat tota una escola nova. Cinc aules de Primària, una aula d’Educació Infantil, una sala d’usos múltiples i petits espais eren una bona solució per a l’escola de l’any 1990 però el 1995 ja és una escola massa petita per les necessitats educatives del municipi.

L’any 2000 queda clar que els alumnes no hi caben a l’edifici i s’instal.len dues aules prefabricades al pati de l’escola. Els cursos següents es van afegint cargoleres fins a arribar a tenir-ne 4 que es fan servir com a aulari. Una més s’ha de fer servir com a menjador escolar.

El curs 2009-2010 el CEIP MONTSERRAT estrena un nou edifici. És una construcció pensada per encabir tots els alumnes i serveis d’una escola de doble línia.

El nou edifici consta de quatre plantes.

En la inferior hi ha el pati d’educació primària, l’hort escolar, el gimnàs/espai d’usos múltiples, uns vestuaris i els serveis.

En el primer pis, que per la façana principal queda a  nivell de carrer, hi ha els serveis administratius i del professorat, el menjador, la biblioteca i sis aules d’educació infantil amb espais annexes (tutoria, aula de desdoblament i aula de psicomotricitat).

En el segon pis hi ha sis aules d’educació primària, aula d’ordinadors, aula de música, aula de plàstica i aula d’audiovisuals. També hi ha espais annexes que encabeixen tutories i aules de desdoblament. En una d’aquestes s’ha situat l’aula d’educació especial i, en una altra, la luduteca que fa les funcions d’aula d’acollida pels nens i nenes que arriben a l’escola abans de les 9 del matí.

Al tercer pis hi ha sis aules més d’educació primària.

L’edifici és prou ampli per encabir el nombre d’alumnes que previsiblement,  el terme municipal pot arribar a tenir en els propers anys.

El nombre de mestres i personal auxiliar que treballa al centre també ha anat creixent al llarg dels anys i,  “del mestre de nens” i “la mestra de les nenes” que eren dos, en l’actualitat s’ha passat a la trentena de mestres que amb  monitors, netejadores i personal auxiliar fa que el personal que atengui els nens i nenes de l’escola s’apropi al mig centenar.