Context històric

doc01380020130509160237_001

Sóm una escola amb una llarga trajectòria educativa innovadora. Des dels seus inicis, als anys trenta del segle passat, el mestre Josep Gras ja realitzava activitats significatives per al seu l’alumnat. Va ser aquest mestre qui va posar la llavor de la necessitat de canvi i adaptació de l’educació als infants.

En aquest article publicat pel mestre Josep Gras l’any 1934 ja es pot veure el que marcaria la línia pedagògica del nostre centre. L’activitat del ioio tenia un alt significat per l’alumnat del moment, un joc que provocava i estimulava l’aprendre i el saber més. Era l’inici del que, en aquests moments, vertebra la nostra línia d’escola: els projectes de treball que encara ara hi treballem; de ben segur que de manera diferent, però  treballem per projectes igualment.

El mestre Josep Gras era un mestre innovador  que constantment plantejava reptes als infants per avançar i aprendre. Un mestre que tenia somnis i utopies.

Durant el curs 2012-2013 es va fer en aquesta escola una celebració ben especial que varem anomenar 30+1, on es va poder recordar i recollir per escrit qui era el mestre Josep Gras i com treballava a l’escola.

L’alumnat de 2n van fer aquest recull professional del mestre Gras:

Els nens que van tenir la sort d’estar amb el mestre Gras  expliquen que era un home molt bon mestre, que els va ensenyar moltes coses i que els estimava molt.

Cada dimarts a la tarda, carregaven els berenars a les motxilles i anaven d’excursió pel bosc, observaven flors, arbres, i animals. Després, al laboratori, acabaven de fer l’observació i aprenien més coses.

A la seva escola hi havia un hort, entre tots els cuidaven i a l’estiu era el senyor mestre qui l’anava a regar i el treballava.

També cantaves cada divendres a la tarda.

Era un mestre interessat en els llibres, sabia que rera una bona companyia a l’hora d’aprendre. A l’escola hi havia una biblioteca.

El Senyor mestre l’obria fins i tot els diumenges perquè els infants i les seves famílies hi poguessin anar.

Els nens i nens de 1r curs varen fer el següent escrit, una petita biografia:

Josep Gras i Casasayas va néixer a Manresa el dia 16 de febrer de 1898.

Era fill de Josep Gras i Cornet (fuster) i de Carme Casasayas i Prunet (modista). Van tenir 8 fills i ell era el segon dels fills.

Amb 17 anys ja tenia el títol de mestre i la primera escola on va donar classes va ser a la de Sant Llorenç Savall.  Hi va estar 13 anys, del 1920 al 1933.

Els alumnes l’estimaven molt perquè els hi ensenyava moltes coses fent activitats divertides (activitats esportives, biblioteca, laboratori, excursions per l’entorn,…

Al 1922, es va casar a Montserrat amb Carme Vendrell i Clapers.

A partir de 1933 va exercir a diferents escoles de Barcelona. Al 1941, com que no ensenyava com tots els altres mestres, el van enviar a Burón (poble de la província de Lleó)

Quan va tornar, va ser mestre i director de l’escola de Sant Vicenç de Castellet i de l’escola Collaso Gil de Barcelona.

Al 1956 se li va fer un homenatge a Sant Llorenç  on s’hi van presentar  una gran quantitat d’exalumnes.

Es va jubilar als 70 anys.

Va morir el 16 de juliol del 1978, als 80 anys.

“Durant els anys d’escola amb el Sr. Gras se’ns feu tant agradable, que al recordar-ho, sentim una enyorança infantívola que voldríem tornar a reviure”

Llorenç Roma i Torra.

L’Escola Josep Gras és una escola amb arrels fortes i sòlides. Una escola que és el que és perquè tants i tants professionals hi han treballat per aconseguir una realitat innegable. Una escola petita de poble però gran en quan a la seva essència.

Darrera actualització: 02-11-2015